لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۴

نور: مسئولیت پیامدهای تأخیر در انتخابات بدوش حکومت خواهد بود


نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان یک بار دیگر از حکومت می خواهد تا هر چه زودتر ۵۰ درصد بودجه انتخابات را در اختیار آنان قرار دهد تا انتخابات به وقت و زمان آن برگزار گردد.

نور محمد نور سخنگوی این کمیسیون روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که هنوز بودجه درخواست شده برای انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی ها به دسترس آنان قرار نگرفته است.

وی با ابراز اینکه مسئولیت پیامدهای تأخیر انتخابات به دوش حکومت خواهد بود، گفت:

"اگر حکومت این کار را نمی کند و انتخابات به تعویق می افتد، مسئولیت بعدی هم مربوط می شود به حکومت نه به کمیسیون مستقل انتخابات."

هفته گذشته احمد یوسف نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات گفت که برای برگزاری انتخابات آینده ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی ها به ۱۱۷ میلیون دالر نیاز است.

احمد یوسف نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات
احمد یوسف نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات

وی به حکومت هشدار داده گفته است که اگر ۵۰ درصد این بودجه بزودی در اختیار آنان قرار نگیرد ممکن این انتخابات به تاریخ معین آن برگزار نشود.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان ۲۴ میزان سال جاری را روز برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شورا های ولسوالی ها تعیین کرده است.

انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی ها در ۲۴ میزان برگزار خواهد شد
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:44 0:00

پیش از این ریاست اجرائیه حکومت در پاسخ به خواست ۵۰ درصد بودجه انتخابات، گفته است که کمیسیون های فعلی انتخابات نزد آنان فاقد مشروعیت و اعتبار قانونی می باشد و هر گونه انتخابات پس از ایجاد اصلاحات در نظام های انتخاباتی برگزار خواهد شد.

در این حال شماری از شبکه های نظارت از انتخابات افغانستان این تاریخ را موجه ندانسته می گویند که قبل از هر گونه انتخابات نیاز است تا اصلاحات به میان آید.

جانداد سپین غر رئیس شبکه جامعه مدنی برای انتخابات افغانستان یا اکسین به رادیو آزادی گفت که اگر انتخابات آینده بدون اصلاحات برگزار شود با پیامد های ناگوار همراه خواهد بود.

وی گفت:

"تاریخ که تعیین شده یا تأکید را که کمیسیون فعلی انتخابات دارد کاملاً قابل توجیه نیست، چرا در این تاریخ ناممکن است که هم اصلاحات را به میان آوریم و هم آمادگی ها را به پیش ببریم، اگر اصلاحات آغاز نشود و بدون اصلاحات رفتن به طرف انتخابات چه به موقع باشد و چه زودتر این انتخابات یک انتخابات قابل قبول و شفاف نخواهد بود."

پیش از این محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان برای ایجاد اصلاحات در نظام انتخاباتی طرح تشکیل، وظایف و صلاحیت های کمیسیون های انتخاباتی را در یک فرمان تقنینی صادر کرده است.

در عین حال شماری از کارشناسان از حکومت می خواهند تا هر چه زودتر اصلاحات را در این کمیسیون به میان آورده و انتخابات را برگزار کند در غیر آن به گفته آنان اعتماد مردم نسبت به حکومت کاهش خواهد یافت.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG