لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۸

کوهستانی: در مورد خواست های زنان زندان پلچرخی غور می کنیم


رئیس محابس و توقیف خانه های وزارت امور داخله می گوید بعد از آن که شماری از زندانیان زن را از محبس زنانه بادام باغ به زندان پلچرخی انتقال دادند، آنها بخاطر بر آورده شدن بعضی از تقاضاهای شان دست به اعتراض زدند.

جنرال عبدالحکیم کوهستانی رئیس محابس و توقیف خانه های وزارت داخله می گوید که عدم صدور فرمان رئیس جمهور بمناسبت روز جهانی زن بخاطر کاهش حبس آنان، عدم فراهم آوری سهولت تلیفون در داخل زندان و بعضی تقاضاهای دیگر از عوامل اساسی این اعتراض بوده است.

جنرال کوهستانی در صحبت با رادیو آزادی گفت که آنان با زندانیان زن صحبت کرده اند و یک تفاهم بین آنان به میان آمده است.

وی گفت:

" وضعیت دیروز بعد از ظهر به حالت نورمال آمد، تفاهم کردیم و دو سه نفر را توظیف کردیم که با محبوسین ما صحبت کردند چند نفر محدود در بین شان بود که تحریک می شدند که بالاخره آنها هم قبول کردند ما گفتیم تقاضای که در چوکات قانون باشد با دیگر نهاد های عدلی و قضایی شریک می سازیم اما چیزی که خارج از قانون باشد از توان ما بالا است."

گفته می شود که هم اکنون تقریباً 220 زن در زندان پلچرخی زندانی اند.

قبل از این هم شماری از زندانیان در زندان های افغانستان بخاطر عدم رسیده گی به دوسیه های شان، فساد اخلاقی و رفتار سوء مسئولین زندان اعتراض کرده بودند.

در همین حال سازمان حقوق بشر افغانستان هم مشکلات جاری زندانیان افغانستان را تائید کرده می گوید که در این بخش باید اقدامات عملی صورت گیرد.

لعل گل لعل رئیس این سازمان به رادیو آزادی گفت که حکومت افغانستان باید به مشکلات و خواست های زندانیان رسیده گی کند.

لعل گل لعل
لعل گل لعل

وی گفت:

" دولت باید در این راستا یک تصمیم جدی بگیرد تا همین مسایل و مشکلاتی که زندانیان دارد بررسی کند و مشکلات آنان را باید حل کند، تنها به دادن وعده های دروغین مشکلات زندانیان حل نمی شود باید وعده های خود را در عمل پیاده کنند."

آقای لعل می گوید با انکه محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان تعهد کرده بود که به مشکلات زندانیان رسیدگی خواهد کرد اما بگفته وی مشکلات زندانیان هنوز هم پابرجاست.

رییس سازمان حقوق بشر افغانستان می گوید قانون برای زندانیان بگونه درست عملی نمی شود بخشی که به نفع دولت است عملی می شود اما بخشی که به نفع زندانیان است عملی نمی شود.

گزارش: ذکیه حکیمی

XS
SM
MD
LG