لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۴

"با افرادیکه مظاهره را به خشونت بکشانند برخورد جدی میشود"


پس از اینکه مظاهره طرفداران دو رهبر رقیب سابق در شمال به تشنج گرائید، ریاست جمهوری افغانستان بر ضد خشونت هشدار داد.

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان می گوید، حکومت مظاهره صلح آمیز و حرکت های مدنی را مطابق به قانون حق مردم می داند، اما به افراد مغرض که دست به خشونت می زنند، رفتار جدی خواهد کرد.

در خبرنامه که از سوی دفتر سخنگوی ریاست جمهوری به رسانه ها فرستاده شده هر چند در مورد کدام خشونت مشخص یاد نگردیده، اما گفته شده که درگیری بین افراد مسلح غیر مسئول تخطی آشکار از قوانین نافذه کشور به حساب رفته و حکومت افغانستان خواهان پایان این گونه برخورد ها می باشد.

ظفر هاشمی معاون سخنگوی رئیس جمهور در یک ویدیو که به دسترس رسانه ها گذاشته، گفته است که یک هیئت برای بررسی این موضوع تعیین شده است.

از سوی دیگر جنرال دوستم که در حال حاضر در ترکیه است، در یک اعلامیه از حامیان اش خواسته که از اعتراضات بیشتر دست بکشند.

مقامات، پس از آن واکنش نشان دادند که دیروز مظاهره طرفداران حزب جنبش و جمعیت در ولایت فاریاب به خشونت گرائید که به گفتۀ مولوی اسدالله جمالی مسئول حزب جمعیت در فاریاب، در نتیجه این خشونت ها، یک نفر کشته و پنج تن دیگر زخمی شدند.

تظاهرات گسترده میان هواداران دو جنرال بلند رتبه کشور
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:03 0:00

این اعتراضات و به دنیال آن، خشونت های ناشی از آن ظاهراً به خاطر از بین بردن تصویر های جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری آغاز شدند.

طرفداران دوستم اعتراض کردند که تصاویر به اشارۀ مقامات دولتی بلخ پائین آورده شده و پاره گردیده اند.

اما مقامات ولایت بلخ این ادعا را بی مورد خوانده می گویند، تنها یک عکس جنرال دوستم پاره شده و آن را کار اوباشان خوانده اند.

سخنگوی والی بلخ در صحبت با رادیو آزادی گفت، اکنون اعتراضات در بلخ پایان یافته است.

منیر فرهاد، همچنان ادعای جنرال دوستم را رد کرد که گویا مقامات بلخ در اقدام شان برای رفع نگرانی های مردم تأخیر کرده اند.

منیر فرهاد سخنگوی ولایت بلخ
منیر فرهاد سخنگوی ولایت بلخ

او گفت:

" در همان شب سال نو با دوستان حزب جنبش یکجا و با هماهنگی آنها توانستیم، تصویر را که از طرف یک شخص پاره شده بود و از بین برده شده بود، در همان شب در ظرف دو ساعت دوباره نصب کنیم."

در این میان اباسین بریال خبرنگار و نویسندۀ افغان می گوید، حکومت مرکزی باید خشونت های بین طرفداران این دو رقیب سابق را که خود مقامات بلند رتبه دولت اند، کنترول کند.

از سوی دیگر نیویارک تایمز در شماره دیروز خود ازقول یک مقام بلند رتبه ریاست جمهوری که نخواست نامش افشا شود، نوشته است که رئیس جمهور غنی از هر دو جنرال دوستم و عطا محمد نور به طور جدی خواسته که اگر در حکومت هستید، همچون دولتمردی عمل کنید.

XS
SM
MD
LG