لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۳

حکومت افغانستان موفق شده تا حکمتیار را به میز مذاکره حاضر کند


حکومت افغانستان توانسته است یک رهبر بنیاد گرا را که از خواست خود برای خروج کامل قوای خارجی از افغانستان صرف نظر کرده است به میز مذاکره حاضر نماید.

اکنون کابل پیشنهاد گلبدین حکمتیار را که می خواهد برای داخل شدن در حکومت از جنگ دست بکشد، بررسی می کند تا یک جای موثر را برای او خالی کند.

حکمتیار که رهبر حزب اسلامی می باشد و از مخالفین مسلح حکومت و قوای بین المللی در افغانستان بشمار می رود، روز 17 مارچ مذاکرات را با حکومت افغانستان آغاز کرد و چنین امیدواری وجود دارد که موافقت با وی گروه های شورشی دیگر مانند طالبان را نیز تشویق خواهد کرد که به پروسه صلح داخل شوند.

یک مقام افغان که نخواسته نامش ذکر شود به رادیو آزادی گفته است در این مرحله حزب اسلامی می خواهد شریک حکومت شود و در موسسات مدنی و امنیتی به آن سهم داده شود.

به گفته او، حکوت افغانستان به پیشنهادات و نظریات آنها گوش می دهد و عملی بودن خواسته های آنها را بررسی می کند ولی تصمیم نهایی در این مورد تا حال اتخاذ نشده است.

مقامهای افغان افزوده اند که در حال حاضر جای زیاد وجود ندارد که در تقسیم قدرت به حکمتیار داده شود زیرا در انتخابات اخیر افغانستان، برنده نهایی اعلان نشد و قدرت بین دو گروه تقسیم شده است.

مقامات شورای عالی صلح روز 21 مارچ گفته بودند که در ظرف دو یا سه روز موافقت با حزب اسلامی نهایی خواهد شد، اما یک منبع شورای عالی صلح روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت که روز دوشنبه شرایط طرفین به کمیسیون مشترک فرستاده می شود و بعد از بحث و بررسی برای تصمیم گیری به رهبری شورای عالی صلح ارسال می گردد.

مذاکرات بین حکومت کابل و حکمتیار بعد از آن ممکن شد که حزب اسلامی شرایط خود را برای مذاکرات صلح سهل تر ساخت.

تحلیلگران به این نظر اند که داخل شدن حکمتیار به پروسه صلح می تواند طالبان را نیز در این راستا تشویق نماید.

طالبان تا حال از داخل شدن در چنین پروسه خود داری می کنند.

ایالات متحده که یک زمانی حکمتیار را در لست تروریستان جا داده بود، از داخل شدن وی در پروسه صلح استقبال کرده است.

یک سخنگوی سفارت امریکا در کابل در یک ایمیل خود به رادیو آزادی نوشته است که امریکا از این خبر که حزب اسلامی گلبدین حکمتیار با حکومت افغانستان دیدن می کند استقبال کرده و این گروه را تشویق می کند که با مردم افغانستان صلح کند.

سخنگوی سفارت امریکا در کابل گفته است، همان طوری که رئیس جمهور اوباما تأکید می کند، پروسه صلح و آشتی که به افغانها تعلق دارد یگانه راه مطمین برای ختم خشونت ها می باشد و ثبات دایمی را در افغانستان و منطقه تأمین می کند.

مذاکرات با حزب اسلامی در بین مردم کابل چنین یک امیدواری پیدا کرده که داخل شدن حکمتیار در پروسه صلح شاید تأثیر بازی دو مینو را داشته باشد که دیگر مهره ها هم یکی پی دیگر به این پروسه بپیوندند.

XS
SM
MD
LG