لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۹

ده ترمپیت: افغانستان گورستان امپراطوری ها


ده ترمپیت

روزنامه ده ترمپیت در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان آخرین قربانی گورستان امپراطوری ها یعنی افغانستان، امریکا و بریتانیا بودند.

روزنامه می افزاید افغانستان کشوریست که ابر قدرت ها در آن توهین می شوند و نام آنها گم می شود.

با در نظر داشت همین تاریخ، بریتانیا باز هم در جنگ این کشور داخل شد و در ماموریت ناکام نظامی در افغانستان سهیم گردید.

بریتانیا در سال 2001 در جنگ علیه تروریزم با امریکا همراه گردید و در سال 2006 یک کمپ را در ولایت هلمند ایجاد کرد که بعد از جنگ جهانی دوم بزرگترین کمپ نظامی بریتانیا خارج از این کشور به شمار می رفت.

امریکا هم کمپ موازی را در هلمند ساخت که یک شهر بود، سرک های کلان با چراغ های ترافیکی داشت سینما، میدان های ورزش، رستوانها، دکانها، کلیسا ها و تفریحگاه ها در آن ساخته بود. بریتانیا بعد از هشت سال کمپ بستین را ترک کرد و امریکا هم کمپ موازی خود را تخلیه نمود و حتی خدا حافظی درست هم نکردند.

امریکا در اینجا یک مرکز فرماندهی با ارزش 34 میلیون دالر ساخته بود که حتی نام های سرک های آنرا امریکایی گذاشته بود.

به نوشته روزنامه ده ترمپیت بعد از خروج قوای امریکا و بریتانیا از اینجا، این کمپ ها به شهرهای ارواح تبدیل شده و در چنین حالت یک سوال پیدا می شود که آیا این همه مصرف و این همه قربانی واقعاً به دست آوردهای آن می ارزید و آیا اهدافی که در افغانستان تعین شده بودند، بدست آمدند.

تعیین معیار دست آورد فعلاً بسیار مشکل است مخصوصاً اگر موضوع حیثیت و اعتبار مطرح باشد.

تایمز آف اندیا

روزنامه تایمز آف اندیا در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان افغانستان خواب راه ابریشم را می بیند.

روزنامه از قول منابع افغان نوشته است که چین و افغانستان یک موافقتی را در مورد راه ابریشم تکمیل کرده اند.

این جالب است چون راه ابریشم چین از افغانستان نمی گذرد بلکه به پاکستان وصل شده و از راه کشمیر به بلوچستان و بندر گوادر می رسد.

چین بیشتر بخاطر مشکلات امنیتی نمی خواهد که راه تجارتی آن از افغانستان بگذرد در حالی که پاکستان تعهد کرده است که امنیت تمام راه های تجارتی را حفظ می کند و چین یک قرارداد 46 میلیارد دالری را در این راستا به پاکستان امضا کرده است.

پس سوال اینجاست که چرا افغانستان خواهان امضای موافقت راه ابریشم با چین می باشد.

به نوشته تایمز آف اندیا، آیا این منطقی تر نیست که افغانستان خواهان ایجاد یک راهی باشد که یک بخش خورد آن از افغانستان بگذرد و منافع آن به افغانستان زیاد باشد.

XS
SM
MD
LG