لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۰

قوقندی: تلاش ها برای احیای راه ابریشم به شدت جریان دارد


مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان
مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان

احیای راه ابریشم از رویا های دیرینه افغانستان و کشورهای منطقه است زیرا این راه زمینه پیشرفت های گسترده اقتصادی در منطقه را فراهم می سازد و کشور های آسیای میانه را به کشور های آسیای جنوبی، شرقی و اروپا وصل خواهد کرد.

مقامات افغان نیز می گویند که حکومت افغانستان با در نظر داشت اهمیت این راه، تلاش ها را بیشتر ساخته اند تا یکبار دیگر راه تاریخی ابریشم را احیا نمایند.

مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان به روز شنبه به رادیو آزادی گفت که حکومت افغانستان سعی می کند تا با دسترسی به خط آهن از چندین مجرا در احیای راه ابریشم سهم فعال داشته باشد:

وی گفت:

"حکومت در نظر دارد تا یک یا دو ماه دیگر بخش از راه ابریشم را که افغانستان را به اروپا وصل می کند، آنرا در ولایت فاریاب در بندر آقینه افتتاح می کند همچنان برنامه دیگر ما اینست که خط آهن از بندر چابهار به افغانستان بیاید، اینها برنامه های حکومت افغانستان است که آسیای جنوبی را به شرقی وصل می کند."

مقام های وزارت تجارت و صنایع می گویند که کشور های کمک کننده نیز آماده شده اند تا برای احیای این راه به افغانستان کمک مالی کنند.

تهدیدات امنیتی هنوز هم یک چالش در برابر این پروژه است که مقام های وزارت تجارت و صنایع نیز به آن اشاره می کنند.

راه ابریشم یکی از جاده های قدیمی تجارتی است که به باور مورخین، بیش از دو هزار سال پیش مورد استفاده قرار می گرفت.

جاده ابریشم به عنوان پلی ارتباطی بین چین و کشورهای اروپا، آسیا و افریقا برای تبادلات مادی و تمدنی شرقی و غربی در روزگار قدیم بوده است و حتا این راه بزرگترین شبکه تجارتی نیز گفته شده است.

تاریخ نویسان می نویسند که راه ابریشم ابتدا از هند به جلال آباد منتهی می شد و تنگی ابریشم در امتداد شاهراه کابل - جلال آباد تا کنون به همین نام باقی مانده است.

به باور آنان راه ابریشم از جلال آباد به کابل و از کابل به بلخ امتداد می یافت و یک شاخه آن به چین و شاخه یی دیگر آن به هرات می رسد.

یاوجینگ سفیر چین در کابل در دیدار با وزیر خارجه افغانستان ابراز امیدواری کرده تا کارهای ابتدایی پروژه راه ابریشم از سوی افغانستان نهایی شده و در جریان سفر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان به چین که قرار است به دعوت مقامات چینایی در اوایل ماه ثور انجام شود، بر آن توافق صورت گیرد.

از سوی هم صلاح الدین ربانی وزیر خارجه کشور از اجرای ساخت و ساز راه ابریشم سخن زده و گفته است که کارهای ابتدایی این جاده به زودی نهایی و در اختیار طرف چین قرار می گیرد.

اما به تازگی تایمز آف اندیا گزارش داده است که راه ابریشم از خاک پاکستان می گذرد و وارد افغانستان نخواهد شد زیرا به گفته این رسانه نا امنی در افغانستان سد راه تطبیق این پروژه است.

تایمز آف اندیا همچنان از سرمایه گذاری 46 میلیارد دالری چین در دهلیز اقتصادی چین – پاکستان نیز سخن گفته است.

شماری از آگاهان امور اقتصادی نیز به احیای راه ابریشم باور مند نیستند و می گویند که کشور های منطقه با هم وصل اند و نیاز نیست تا این کشور ها راه پُر چالش و نا امن را که از افغانستان می گذرد، دوباره احیا کنند.

سیف الدین سیحون کارشناس اقتصادی به رادیوآزادی گفت که افغانستان از خطوط اتصال با کشور های منطقه به دور مانده است.

وی افزود:

"تمام کشور های منطقه با هم وصل هستند تنها افغانستان از این کاروان دور مانده است، چین از عبور کردن از پامیر گذشته است و هیچگاه برای احیای آن دوباره آماده گی نشان نمی دهد."

نبود مسیرهای مطمین ترانزیتی برای انتقال اموال تجارتی یکی از مشکلات جدی و اساسی افغانستان می باشد و کشورهای همسایه بخصوص پاکستان همواره از مسایل ترانزیتی و تجارتی در برابر افغانستان استفاده سیاسی کرده است.

اما مسئولان وزارت تجارت و صنایع افغانستان می گویند که احیا دوباره جاده ابریشم، می تواند این مشکلات را رفع کرده و افغانستان از طریق آن به بازارهای منطقه و اروپا دسترسی پیدا کند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG