لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۰

تروریزم مرز ندارد و در هر نقطه جهان می‎تواند تهدید ایجاد کند


عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان

حکومت افغانستان میگوید، حملات اخیر در لاهور پاکستان و بروکسل نشان می‎دهند که هیچ نقطه دنیا از خطر تروریزم مصؤن نیست و برای مبارزه با تروریزم به همکاری صادقانه کشورها نیاز است.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی، روز دوشنبه در نشست شورای وزیران در کابل ضمن تقبیح حمله اخیر در لاهور پاکستان گفت، این حملات ثابت ساخت که تروریزم مرز ندارد و در هر نقطه جهان می‎تواند تهدید ایجاد کند.

آقای عبدالله گفت، بنا بر بعضی دلایل از سوی برخی دولتها در منطقه برای این گروهها موقع داده شده تا آنان مسئولیت حملات را در منطقه و جهان به عهده بگیرند.

آقای عبدالله می‎افزاید:

"هسته‌های تروریستی متأسفانه موقع یافتهاند در جاهای مختلف بخصوص در منطقه ما فرصت بسیار داشتهاند، این گروههای تروریستی که امروز مسئولیت حملات را بر عهده میگیرند، اینها گروههای تروریستی هستند که برایشان موقع داده شده بنا بر دلایلی، اما امروز درس روشن در برابر همه دنیا قرار دارد که این گروههای تروریستی رحمی به هیچ چیزی ندارند و به هیچ دولتی وفادار نیستند."

رئیس اجرائیه گفت، تروریزم مرز ندارد و در هر نقطه جهان میتواند تهدید ایجاد کند.
رئیس اجرائیه گفت، تروریزم مرز ندارد و در هر نقطه جهان میتواند تهدید ایجاد کند.

هرچند رئیس اجرائیه به گونه مشخص از کدام کشور خاصی در این مورد نام نبرد، اما پیش از این رئیس جمهور و برخی مقامات حکومت همواره در این مورد بالای پاکستان انتقاد کردهاند که گروههای تروریستی را تمویل و تجهیز کردهاست.

این اظهارات پس از آن صورت میگیرد که در نتیجۀ بمب گذاری انتحاری مشکوک در لاهور پاکستان ناوقت روز یکشنبه حدود ۷۰ تن کشته و بیش از سه صد تن دیگر زخم برداشتند.

این انفجار در توقفگاه وسایط در پارک مزدحم موسوم به گلشن اقبال رخ داد که قرار گزارشها شماری از زنان و اطفال نیز شامل کشته و زخمیهای این رویداد اند.

چند روز قبل سه انفجار در میدان هوایی و ایستگاه مترو در بروکسل پایتخت بلجیم رخ داد که قرار گزارشها سبب کشته شدن ۳۱ تن گردید.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه میگوید، از جمله مظنونین که به اتهام دست داشتن در این حملات در بروکسل بازداشت شدهاند یکی هم فردیست که در حمله تروریستی بالای احمد شاه مسعود در افغانستان دست داشت.

احمد شاه مسعود یکی از قوماندانان جهادی که به لقب قهرمان ملی مسمی است ۱۵ سال قبل در هجدهم سنبله در ولسوالی خواجه بهاوالدین تخار در یک حمله انتحاری کشته شد.

در همینحال کارشناسان افغان می‎گویند گروههای تروریستی به حمایت امریکا کشورهای غربی و پاکستان در منطقه و جهان رشد کرده و امروز دامنگیر تمام کشورها شدهاست.

احمد سعیدی کارشناسان افغان
احمد سعیدی کارشناسان افغان

احمد سعیدی یکی از این کارشناسان میگوید هیچ کشوری نباید در برابر این پدیده بیتفاوت بماند:

"همه دست به دست هم بدهند بخاطر این بلای جهانی به همدیگر همکاری کنند و نه اینکه یکی حمایت کرده و دیگری سرکوب کند و نه اینکه یکی به منافع خود تا وقتیکه منافعاش است آنرا حمایت کند و بعداً سرکوب کند یعنی همه باید به این نتیجه برسند که این دشمن یک فرد نیست بلکه دشمن جهانیاست."

از چهارده سال به اینسو برای محو تروریزم در جهان به شمول حکومت افغانستان برخی از کشورها تعهداتی را انجام دادهاند اما با گذشت هر روز این گروهها تقویت می‎شوند.

پیش از این مقامات حکومت گفتهاند که مبارزه بر علیه تروریزم بخاطر بینتیجه است که حلقات نیرومند استخباراتی از آنان حمایت کرده و زمینه بهتر فعالیت برای آنان مساعد می‌باشد.

گزارش: جاوید حسنزاده

XS
SM
MD
LG