لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۴

حکومت در راستای برگزاری انتخابات به تعهداتش عمل نکرده است


مسئولین فیفا یا موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می‌گویند، حکومت وحدت ملی به تعهداتش بخاطر برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی ها عمل نکرده است.

مسئولان این موسسه روز چهارشنبه در یک نشست خبری در کابل گفتند، سران حکومت وحدت ملی درگیر اختلافات سیاسی بوده و انتخابات را که یک مسئله ملی است از نظر انداخته اند.

محمد یوسف رشید رئیس اجرائیه فیفا از حکومت خواست تا بخاطر برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی ها اقدامات همه جانبه نماید.

وی گفت:

" حکومت باید جداً اختلافات که میان شان است آنرا حل کنند و هر چه زودتر در قسمت ایجاد کمیته گزینش و ادامه کار کمیته گزینش باید اقدام نمایند تا ما وارد مرحله عملی اصلاحات انتخاباتی شویم. بناءً خوب است که رهبران حکومت وحدت ملی در این بخش مسئولیت پذیر باشند برای مردم اطمنیان بدهند."

پیش از این کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته است که انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی ها در 24م ماه میزان سال جاری خورشیدی برگزار خواهد شد.

مقامات افغان می‌گویند، برگزاری انتخابات در اولویت‌های کاری حکومت قرار داشته و تلاش‌ها برای اصلاح سیستم انتخابات و ایجاد کمیته گزینش از اقدامات در این زمینه خوانده می‌شوند.

شاه سلطان عاکفی: حکومت بخاطر آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی پیشنهادات ما را پذیرفته و در رابطه اقدام کند
شاه سلطان عاکفی: حکومت بخاطر آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی پیشنهادات ما را پذیرفته و در رابطه اقدام کند

از سوی هم شاه سلطان عاکفی رئیس کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی که در این نشست حضور داشت گفت، حکومت باید بخاطر آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی پیشنهادات آنها را پذیرفته و در رابطه اقدام نماید.

در همین حال حشمت الله رادفر نماینده ریاست اجرائیه در امور انتخابات می‌گوید، از این مسئله چشم پوشی نمی‌گردد که حکومت مشکلات سیاسی، امنیتی و بودجوی انتخابات را حل نکرده است اما به گفته وی اراده برای برگزاری انتخابات وجود دارد.

وی افزود:

" می‌خواهم بگویم که رهبری اجرایی کشور کار خود را انجام داده، به موقع و به خواست های جامعه مدنی نهاد های ناظر و نهاد های مربوط به مردم افغانستان اهمیت داده، دولت افغانستان متعهد است که اصلاحات انتخاباتی را پیش ببرد ما به این تعهد استوار و ایستاده هستیم."

از سوی هم محمد عبده عضو ولسی جرگه تأکید می‌کند که حکومت باید بخاطر آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی اقدام جدی نماید.

این در حالیست که برخی از کارشناسان سیاسی می‌گویند، حکومت باید در قدم اول بخاطر برگزاری انتخابات امنیت را تأمین کند.

میر سردار ځدران یکتن از این کارشناسان می‎گوید، تا زمانیکه امنیت حوزه ها و مراکز انتخابات تأمین نگردد، برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه در افغانستان ناممکن خواهد بود.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG