لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۶

ده‌ها هزار جوان افغان بیکار و هزاران پُست دولتی خالی!!!


مقام های افغان در حالی از خالی بودن بیش از بیست و پنج هزار پُست در وزارت ها و ادارات حکومت افغانستان سخن میزنند که هم اکنون ده‌ها هزار جوان افغان حتی افراد تحصیل کرده از بیکاری رنج می‌برند.

کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی افغانستان میگوید از میان این ادارات، وزارت های معارف و صحت عامه دارای بیشترین پست های خالی هستند.

مسعود توخی رئیس عمومی بخش خدمات ملکی کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی افغانستان روز چهارشنبه در جلسه استجوابیه ولسی جرگه افغانستان در این مورد چنین گفت:

" از مجموع 397722 پست خدمات ملکی ما بیست و پنج هزار و پنجصد و هشتاد و چهار بست خالی در ادارات مختلف خدمات ملکی موجود است اما در ادارات که بیشترین تعداد بست های خالی است وزارت های محترم معارف و صحت عامه است. "

آقای توخی گفت که 13 هزار پُست در وزارت معارف، 2096 پست در وزارت صحت، 600 بست در بخش خدمات ملکی وزارت داخله، 288 بست در وزارت اطلاعات و فرهنگ، 793 بست در اداره ارگانهای محلی، 220 بست در کمیسیون انتخابات و یک تعداد پست های دیگر در ادارات مختلف حکومت خالی اند.

وی گفت که تاهنوز کارمندان وزارت خارجه، ستره محکمه، شاروالی ها و اداره امور شورای وزیران از سوی کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی استخدام نمیشوند.

به اساس معلومات مقامات افغان در مجموع هشت صد و چهل و نه هزار (849000) پست های ملکی و نظامی در کشور موجود است که سه صد هزار (300000) آن پست های ملکی میباشد.

پیش از این وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان گفته بود که در ادارات حکومت افغانستان 51 هزار پست خالی است که دلیل آنرا کمبود ناظرین کمیسیون اصلاحات اداری و کندی روند استخدام افراد واجد شرایط کار عنوان کرده بود.

در ادارات حکومت افغانستان در حالی ده ها هزار پست خالی موجود است که تعداد زیاد جوانان در کشور بیکار هستند و این مسئله سبب شده که بیشتر جوانان با استفاده از مهاجرت های غیرقانونی کشور را ترک کنند و یا هم سبب شده که تعداد جوانان به اعتیاد رو بیاورند.

اما مقام های وزارت کار و اجتماعی میگویند که آنان سخت تلاش دارند تا زمینه کار را برای جوانان مساعد سازند.

نسرین اوریا خیل وزیر کار و امور اجتماعی افغانستان در نشست استجوابیه ولسی جرگه گفت که تا چهار ماه آینده سروی را اعلان خواهند کرد که بر بنیاد آن میزان نیازمندی های ظرفیت کار در کشور روشن خواهد شد:

نسرین اوریا خیل وزیر کار و امور اجتماعی افغانستان
نسرین اوریا خیل وزیر کار و امور اجتماعی افغانستان

" فعلاً در ظرف سه یا چهار ماه یک سروی را که از سه ماه قبل از سوی وزارت کار و امور اجتماعی آغاز کردیم عنقریب اعلان خواهیم که که بر اساس آن نیازمند های ظرفیت کار معلوم خواهد شد که به چی تعداد و در کدام بخش ما نیاز داریم و این اساس یکی از فکتور های که مردم فعلاً بیکار اند اینست که ضرورت مارکیت کار در نظر گرفته نشده است. "

خانم اوریا خیل گفت که آنها با سازمان بین المللی کار تماس گرفته و در شش ماه آینده 15 هزار کارگر ماهر با داشتن سند از این سازمان خواهند داشت.

وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان میگوید که از مجموع 14 میلیون تن از واجدین شرایط کار 7 میلیون تن شان بنابر عوامل متعدد غیر فعال اند.

با این همه اظهارات وزیر کار و امور اجتماعی افغانستان و رئیس بخش خدمات ملکی قناعت اعضای ولسی جرگه را حاصل نکرد.

ظاهر قدیر گفت: آیا واقعاً به همین تعداد بست ها خالی شده است یا بیشتر
ظاهر قدیر گفت: آیا واقعاً به همین تعداد بست ها خالی شده است یا بیشتر

ظاهر قدیر معاون اول این جرگه که ریاست جلسه را به عهده داشت در مورد گفت:

" اینکه گویا بیش از 50 هزار بست خالی میباشد تا هنوز به ولسی جرگه واضح نشده است که آیا واقعاً به همین تعداد بست ها خالی شده است یا بیشتر و دیگر اینکه هزاران بست خالی است اما جوانان ما بیکار اند. "

برخی اعضای ولسی جرگه میگویند که حکومت باید هرچی زودتر آن عده از جوانان افغان را که بیکار هستند در پست های خالی که در حکومت موجود است جذب کند تا از این طریق بتوانند مانع فرار جوانان از کشور و رو آوردن برخی آنان به اعتیاد و صفوف مخالفان مسلح دولت شوند.

گزارش: فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG