لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۸

"چهره های مطرح در حل چالش ها با حکومت همکاری کنند"


خانه احزاب سیاسی و شماری از فعالان مدنی با آنکه از موجودیت چالش ها در نظام انتقاد دارند اما می گویند که تخریب حکومت به معنی حل این مشکلات نیست.

نمایندگان این احزاب سیاسی به روز پنج شنبه در یک نشست خبری گفتند که باید از حکومت فعلی بگونه همه جانبه حمایت صورت گیرد.

محمد عمر عیار به نمایندگی از خانه احزاب سیاسی به رسانه ها گفت که احزاب سیاسی و نهاد های مدنی برای بیرون رفت از وضعیت کنونی بالای حکومت فشار می آورد و برای بقای حکومت نیز تلاش خواهند کرد:

" بقای نظام بخیر و فلاح مردم افغانستان است، خانه احزاب در تلاش است تا این نظام بقا داشته باشد و چالش های موجود برطرف شود. "

این گفته ها در حالی مطرح میشود که شماری از وکلای ولسی جرگه به روز چهار شنبه ادعا کردند که ستون پنجم در هماهنگی با برخی حلقات خارجی میخواهد تا حکومت را ناتوان سازد.

غلام حسین ناصری عضو ولسی جرگه استعفای پی هم برخی مقامات حکومتی را نیز جز از تلاش ها برای تضعیف ساختن حکومت می خواند.

در همین حال خانه احزاب سیاسی که احزاب سیاسی مختلف در آن عضویت دارند و نهاد های مدنی با صدور قطعنامه شش ماده ای خواسته های را از حکومت مطرح کردند.

نصرالله فلک فعال مدنی به خبرنگاران گفت که تامین امنیت، وضاحت در گفتگو های صلح، مبارزه جدی با مخالفان مسلح که صلح خواه نیستند، اصلاحات انتخاباتی، ایجاد فرصت های شغلی و حل مشکلات مهاجرین از خواسته های عمده آنان از حکومت وحدت ملی است:

" مبهم بودن سرنوشت انتخابات ولسی جرگه و شورای های ولسوالی ها، فرار مغز ها از کشور و نگرانی مهاجرین در مرز کشور های اروپایی، ما را نگران ساخته است. خانه احزاب سیاسی خواهان سیاست روشن در قبال مهاجرین از سوی حکومت وحدت ملی می باشد. "

خانه احزاب سیاسی و فعالان مدنی هشدار میدهند، در صورتی بی توجهی حکومت به خواسته های شان، آنان دست به اعتراضات مدنی خواهند زد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور در مراسم افتتاح سال ششم دور شانزدهم شورای ملی گفته بود که برخی افراد احتمال سقوط نظام را در سال 1394 زمزمه می کردند اما حکومت ثابت ساخت که این زمزمه ها در گلو خفه شده است.

مقام های افغان همچنان تعهد کرده اند که برای حل مشکلات سیاسی، امنیتی و اقتصادی و بهتر شدن زندگی مردم تلاش دارند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG