لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۷

بانک جهانی به افغانستان 160 میلیون دالر امتیاز پرداخته است


اجمل حمید عبدالرحمیزی سخنگوی وزارت مالیه
اجمل حمید عبدالرحمیزی سخنگوی وزارت مالیه

هرچند همواره از موجودیت فساد در منابع عایداتی داخلی افغانستان سخن زده میشود اما مقامات وزارت مالیه می گویند که بانک جهانی بخاطر بلند رفتن عواید داخلی این کشور، 160 میلیون دالر امتیازی پرداخته است.

اجمل حمید عبدالرحمیزی سخنگوی وزارت مالیه و ضیاوالرحمان حلیمی رئیس عمومی بودجه در یک نشست خبری به روز شنبه در کابل گفتند، این کمک امتیازی بانک جهانی در پانزده سال گذشته بی سابقه بوده است.

آقای عبدالرحیمزی می گوید اصلاحات مالی افغانستان اخیراً مورد قناعت بانک جهانی قرار گرفته و از همین رو این بانک این پول را بگونه امتیاز به افغانستان داده است.

وی گفت:

"نشست اخیر که از سوی وزارت مالیه و بانک جهانی صورت گرفت، در نتیجه نشست فعالیت های را این وزارت انجام داده مورد قناعت بانک جهانی قرار گرفت و انان آماده شدند تا به افغانستان 160 میلیون دالر امتیازی بدهند."

سال گذشته میان حکومت افغانستان و صندوق وجهی بازسازی افغانستان که ریاست انرا بانک جهانی برعهده دارد فیصله شد که در مقابل بلند رفتن عواید داخلی افغانستان، بانک جهانی برای سه سال، همه ساله 300 میلیون دالر امتیازی به افغانستان می دهد.

در سال مالی 1394 ، حکومت عواید داخلی اش را 114 میلیارد افغانی تعیین کرده بود که به گفته مقامات وزارت مالیه این وزارت هشت میلیارد افغانی بیشتر از هدف تعیین شده بدست اورده است.

از سوی هم ضیاوالرحمان حلیمی رئیس عمومی بودجه می گوید برای سال مالی 1395 حکومت عواید داخلی اش را 131 میلیارد افغانی تعیین کرده که در ربع اول بیش 30 میلیارد آنرا بدست آورده است.

آقای حلیمی امیدواری می کند که در سال روان مالی نیز به هدف تعیین شده دست یابند زیرا این اقدام سبب افزایش اعتماد کمک کننده گان بر افغانستان میشود:

"آن رقمی را که ما برای بدست آوردن عواید داخلی به بانک جهانی تعهد کردیم انشاالله بالاتر از آن بدست می آوریم که در ربع اول سال مالی بیش از 30 میلیارد افغانی عواید داخلی داشتیم."

وزارت مالیه افغانستان در حالی از آوردن اصلاحات در نظام مالی افغانستان سخن میزند که احمد ضیا مسعود نماینده فوق العاده رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب به روز جمعه از موجودیت فساد در ادارات حکومتی انتقاد کرد.

وزارت مالیه افغانستان نیز موجودیت فساد درحکومت را تایید می کند و می گوید تا زمانیکه نهاد های مدنی، رسانه ها و مردم برای مبارزه با این پدیده با حکومت همکاری نکنند، از میان برداشتن آن کار آسانی نخواهد بود.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG