لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۷

وزارت زراعت به دهاقین قرضه می دهد


در حالیکه دهاقین افغان از کمبود منابع مالی شکایت می‌کنند، وزارت زراعت و مالداری می‌گوید با دهاقین از طریق دو بانک داخلی ( بانک مالی دهات افغان و بانک قرضه های کوچک) کمک مالی می نماید.

اسدالله ضمیر وزیر زراعت و مالداری بروز یکشنبه با مسئولین بانک های یاد شده دو تفاهمنامه جداگانه را به امضا رسانید.

آقای ضمیر می گوید، به این دو بانک پول از طریق صندوق انکشاف زراعتی این وزارت پرداخته می شود تا آنها طبق مقررات و نظر به ضرورت دهاقین به آنان قرضه فراهم نماید.

اسدالله ضمیر وزیر زراعت افغانستان
اسدالله ضمیر وزیر زراعت افغانستان

وی گفت:

"به ارزش شش میلیون دالر قرضه ها را با اینها امضا کردیم و از طریق آنها قرضه به دهاقین، کوپراتیف ها، شرکت ها و متشبثین کوچک و متوسط بخاطر رشد زراعت مستفید شوند و خانم ها هم در این قرضه مد نظر گرفته شده اند و این برنامه در ولایات مختلف تطبیق خواهد شد و به دهاقین در قسمت انکشاف زراعت تخم و یا ماشین آلات باشد قرضه داده می شود وهمچنان بخاطر پروسس و بسته بندی قرضه داده می شود تا بتوانیم سطح صادرات خود را بلند ببریم."

خالد سروری مسئول صندوق انکشاف زراعتی وزارت زراعت می‌گوید در سال اول به هر بانک 195 میلیون افغانی قرضه داده می شود.

آقای سروری می افزاید اگر بانک های یاد شده در مدت یکسال فعالیت درست انجام دادند در سال بعدی مقدار قرضه افزایش خواهد یافت.

این در حالیست که رئیس جمهور اشرف غنی در بیانات خود بالای انکشاف زراعت تأکید کرده و کمک به دهاقین را در اولویت های کاری خود قرار داده است.

بر علاوه حکومت پلان دارد بیست بند آب را در کشور تعمیر نماید تا برخی زمین های که از خاطر نبود سیستم آبیاری از کشت باز مانده اند، دوباره آماده کشت شوند.

کارشناسان می گویند، افغانستان زمین های زراعتی زیادی دارد اما اکثراً در اثر مشکلات مالی دهاقین و کمبود ماشین آلات زراعتی بی حاصل باقی مانده اند.

آنان برنامه قرضه دادن به دهاقین را ستایش کرده تاکید می کنند که این پروگرام باید هر چه زودتر آغاز شود.

عبدالغفور یکتن از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت:

"این پروگرام باید سال ها قبل آغاز می شد، زراعت بدون سرمایه گذاری به هیچ وجه انکشاف کرده نمی تواند و هشتاد درصد دهاقین به همین مشکل روبرو هستند، به دهاقین باید قرضه های متوسط و کوچک باید قرضه داده شود."

به اساس معلومات وزارت زراعت و مالداری صندوق انکشاف زراعتی در سال 2010 میلادی به کمک مالی کشور های امریکا و کانادا ایجاد شده است.

زراعت عامل مهم ثبات اقتصادی افغانستان است که تا هنوز هم معیاری نشده است و دهاقین می گویند اگر حمایت گردند و زراعت انکشاف پیدا کند محصولات و صادرات آنان نیز افزایش می یابد.

گزارش: ذکیه حکیمی

XS
SM
MD
LG