لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۳

نتایج امتحان کانکور سال ۱۳۹۴ اعلام شد


وزارت تحصیلات عالی افغانستان بر اساس تعهد قبلی‎اش نتایج امتحان کانکور سال ۱۳۹۴ را به تاریخ پانزده‎هم ماه حمل اعلام کرد.

مقامات این وزارت می‎گویند که بعد از سالها آنان توانسته اند تا این امتحان را به گونه شفاف و با در نظر داشت معیار ها اخذ کنند و در آینده نیز برای بهتر برگزار کردن این پروسه ملی تلاش خواهند کرد.

فریده مهمند وزیر تحصیلات عالی می‎گوید، امتحان کانکور سال ۱۳۹۴ به دور از مداخله افراد زورمند موفقانه سپری شده‎است.

فریده مهمند؛ توانستیم یک کانکور شفاف و با معیارهای پزیرفته شده برگزار کنیم.
فریده مهمند؛ توانستیم یک کانکور شفاف و با معیارهای پزیرفته شده برگزار کنیم.

وی می‎گوید:

"ما امسال خوشبختانه توانستیم یک کانکور شفاف و با معیارهای پزیرفته شده در سراسر افغانستان برگزار نماییم که همه شما بزرگواران شاهد این موضوع بوده‌اید."

در امتحان کانکور سال ۱۳۹۴ بر ۹۵، ۱۷۹ هزار و ۶۱۴ متعلم اشتراک کرده بودند که از جمله پنجاوهشت هزارو سه صد و هفده تن آنان به پوهنتون‎های دولتی و چهل و شش هزار و نوصدو شش تن به نهادهای تحصیلات نیمه عالی راه یافتند.

نظر به معلومات وزارت تحصیلات عالی پنجاه ویک هزار و چهارصدو پنجاو هشت متعلم در پوهنتون‎های خصوصی کامیاب گردیده و بیست و دو هزار و نو صد سی و سه تن دیگر ناکام گردیده‎اند.

در عین‎حال عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت که در مراسم اعلام نتایج کانکور اشتراک داشت از شفافیت این پروسه ابراز رضایت کرد.

عبدالله عبدالله؛ یک پروسه خوب و شفاف داشتیم.
عبدالله عبدالله؛ یک پروسه خوب و شفاف داشتیم.

آقای عبدالله افزود:

"الحمدالله امسال با تغییرات که آمد و اصلاحات که در پروسه صورت گرفت، یک پروسه خوب و شفاف داشتیم، در این راستا مسئولین ولایات، مسئولین امنیتی و وکلای محترم همکاری کرده‌اند، تا حد زیاد گفته می‌توانیم که امتحانات بدون مداخله صورت گرفت."

با آنکه در سالهای گذشته از عدم موجودیت شفافیت در این پروسه انتقادهای زیادی صورت گرفته است اما وزارت تحصیلات عالی می‌گوید که برنامه‌های را روی دست دارند که با تطبیق آن اشتباهات گذشته تکرار نخواهد شد.

کمال ناصر اصولی رئیس کمیسیون دینی و فرهنگی ولسی جرگه افغانستان در مراسم اعلام نتایج کانکور گفت که آنان نیز از این پروسه نظارت جدی و همه جانبه کرده به گفته وی کسانیکه در این پروسه اشتراک وزیده‌اند باید از شفافیت آن مطمئن باشند.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG