لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۲

«اوراق پانامه» یکی از بزرگترین افشاگری ها


یک افشاگری تازه نشان می دهد که شماری از سرشناس ترین و قدرتمند ترین چهره‌های دنیا، برای اینکه از پرداخت مالیه فرار کرده باشند، دارایی‌های خود را در کشور پانامه پنهان نگهداشته اند.

اسنادی را که اتحادیۀ جهانی خبرنگاران تحقیقی نشر کرده "اوراق پانامه" نامگذاری شده‌است.

چهره‌های چون سلمان بن عبدالعزیز شاه عربستان سعودی، حماد بن خلیفه الثانی امیر قطر، شی جین پینگ رئیس جمهور چین، فرزندان نوازشریف صدراعظم پاکستان و پسر حسنی مبارک رئیس جمهور پیشین مصر از جمله کسانی که استند که ادعا شده در پانامه سرمایه‌های پنهانی دارند.

جان کریستنسن، یک کارشناس امور مالی و پرداخت مالیه باور دارد که اوراق پانامه شاید از بزرگترین افشاگری های این عصر باشد.

وی گفت:

"فکر می‌کنم اوراق پانامه یکی از بزرگ ترین افشاگری‌های این عصر است. ملیون‌ها سند افشا شده و افشا خواهد شد. این اسناد نه تنها سیاستمداران بلکه بزرگترین سرمایه گذارها و نخبه ها را شامل می‌شود. این افشاگری شاید همسان با افشاگری ادوارد سنودن باشد، زیرا نشان می‌دهد که به چه سطح نخبه‌های سیاسی و افراد پولدار در فساد دست دارند."

اوراق پانامه شامل نزدیک به یازده و نیم میلیون سند می‌شود و نشان می‌دهد که چگونه قدرتمند ترین چهره‌های جهان، دارایی‌های خود را به دور از دسترسی سیستم‌های قضایی در پانامه پنهان نگهداشته‌اند.

مریم نواز، دختر نواز شریف صدراعظم پاکستان
مریم نواز، دختر نواز شریف صدراعظم پاکستان

درین اسناد به طور مشخص از مریم، حسن و حسین سه فرزند نواز شریف نام برده شده‌است، هر چند گفته می‌شود که خود آقای شریف به طور مستقیم درین قضیه دخیل نیست.

عمر چیما عضو مرکز مستقل خبرنگاران تحقیقی در پاکستان به خبرگزاری فرانس پرس گفته که خود نوازشریف شرکتی به نام خود ندارد اما داشتن چنین یک شرکت به نام فرزندانش نیز سوال برانگیز است.

اوراق پانامه در اصل نشان می‌دهد که چهره‌های برجستۀ جهان در پانامه به نام خود شرکت ساخته و دارایی‌ها و ملکیت‌های خود را به نام همین شرکت‌ها ثبت کرده‌اند.

به این ترتیب، آنها برای چندین دهه دارایی‌های خود را از چشم حکومت‌های شان پنهان نگهداشته و مجبور به پرداخت مالیه نشده‌اند.

گزارش: امید مرزبان

XS
SM
MD
LG