لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۱

آیا افغانستان از نگاه تولید برق به خودکفایی خواهد رسید؟


در حالیکه افغانستان آب فراوان و ظرفیت خوبی برای تولید انرژی دارد، اما هنوز هم این کشور با پرداخت پول گزاف از برق وارداتی استفاده می‌کند.

اکنون مسئولان وزارت انرژی و آب می گویند که با توجه به ظرفیت بلند تولید برق در کشور، این وزارت در تلاش است تا ساخت بند‌های بزرگ تولید برق در کشور را در اولویت برنامه‌های کاری‌اش قرار دهد.

امان الله غالب معین انرژی این وزارت به روز چهار شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که برای خودکفایی انرژی افغانستان و عملی شدن تعهدات رئیس جمهور برای بیشتر شدن تولیدات برق، روی طرح‌های کار می کنند:

امان الله غالب معین انرژی وزارت انرژی و آب افغانستان
امان الله غالب معین انرژی وزارت انرژی و آب افغانستان

" ما پلان داریم آنچه را که رئیس جمهور گفته است که تولید برق در سال روان باید بیشتر شود آنرا عملی کنیم، پروژه‌های را فعلاً روی دست داریم و با تطبیق این پروژه‌ها به هدف تعین شده دست می یابیم. "

محمد اشرف‌ غنی رئیس ‌جمهور کشور، در پیامی به مناسبت آغاز سال جدید خورشیدی، گفت که دولت در سال ۱۳۹۵ به اندازه‌‌ای برق تولید خواهد کرد که در طول صد سال گذشته در افغانستان تولید نشده باشد.

تحقیقات اخیر که صورت گرفته نشان میدهد که افغانستان با داشتن ظرفیت لازم تولید برق بادی، آفتابی و آبی میتواند بیش از ۲۳ هزار میگاوات برق را در کشور تولید کند.

اما مسئولان وزارت انرژی و آب می گویند که در حال حاضر افغانستان از ۱۱۵۰ میگاوات برق استفاده میکند که تنها ۲۴۰ میگاوات آن تولیدی و متباقی آن برق وارداتی می باشد.

واردات برق از کشور‌های همسایه نیز چالش‌های را به همراه بوده است، از تخریب کردن پایه‌های برق از سوی مخالفان مسلح گرفته تا بلند بودن هزینه‌های آن.

رئیس ‌جمهور غنی گفته بود، دولت در سال ۱۳۹۵ به اندازه‌‌ای برق تولید خواهد کرد که در طول صد سال گذشته تولید نشده باشد.
رئیس ‌جمهور غنی گفته بود، دولت در سال ۱۳۹۵ به اندازه‌‌ای برق تولید خواهد کرد که در طول صد سال گذشته تولید نشده باشد.

اما مسئولان وزارت انرژی و آب تاکید می ورزند که پس از این تلاش میشود در بخش تولید انرژی برق در کشور سرمایه گذاری‌های لازم صورت گیرد تا افغانستان از وابستگی به برق وارداتی رهایی یابد.

معین وزارت انرژی و آب این اظهارات را در نشست بخاطر امضای توافقنامه ۵ میگاوات انرژی آفتابی و بادی به ارزش ۵ میلیون دالر با دفتر یونپس جاپان، بیان داشت.

از سوی هم برخی از آگاهان امور اقتصادی می گویند که افغانستان ظرفیت زیادی برای تولید برق در اختیار دارد و اگر در این بخش سرمایه گذاری شود، افغانستان تا ۵ سال آینده به خودکفایی در این بخش می رسد.

هارون صدیق آگاه امور اقتصادی در این زمینه به رادیو آزادی گفت:

" خوشبختانه افغانستان از منابع سرشار آبی و بادی برخوردار است که توانمندی آنرا دارد که افغانستان برق تولیدی خود کفا داشته باشد، حکومت باید توجه جدی در این زمینه داشته باشد تا ما از برق وارداتی نجات یابیم. "

بند کجکی هلمند
بند کجکی هلمند

به گفته آقای صدیق، برای رشد اقتصاد و تقویت صنعت در افغانستان به برق ثابت و قابل اطمینان ضرورت است و باید از سوی حکومت در این زمینه توجه زیادی صورت گیرد.

به گفته وی با انکشاف منابع عظیم انرژی دار و سهم فعال سکتور خصوصی و سرمایه گذاری در آن زمینه اشتغال برای هزاران افغان نیز فراهم شده می تواند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG