لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۵

شبکه هماهنگی زنان افغان کمپاین "محو بی سوادی" را آغاز میکند


شبکه هماهنگی زنان افغان موجودیت 90 درصد زنان بی سواد در افغانستان را نگران کننده دانسته می گوید که وزارت های معارف، امور زنان و جامعه جهانی باید در زمینه بلند بردن سطح سواد آنان توجه کنند.

مسئولان این شبکه روز پنجشنبه در یک نشست خبری در کابل گفتند، این شبکه بزودی کمپاین ملی محو بی سوادی را تحت شعار بهترین تحفه برای ما سواد است آغاز می کند.

شهلا امیری یکتن از اعضای این شبکه می گوید، با عملی شدن این کمپاین تعداد زنان با سواد را از شروع سال جدید تا سال آینده دو برابر افزایش خواهند داد:

" شبکه هماهنگی زنان با برگزاری نشست امروزی موجودیت خویش را اعلام و کمپاین ملی محو بی سوادی زنان را با توجه به اولویت های کاری خویش که همانا دسترسی همگانی به تعلیم و تربیه می باشد آغاز می کند با در نظر داشت ضرورت سواد در جامعه و حمایت از حقوق اساسی زنان این کمپاین را آغاز می کند. "

خانم امیری می گوید، این کمپاین بیشتر در ولایات دور دست که زنان کمتر به مراکز سواد آموزی دسترسی دارند عملی می گردد.

اعضای این شبکه همچنان از وزارت های معارف، امور زنان و جامعه جهانی خواستند تا در راستای عملی کردن کمپاین ملی محو بی سوادی زنان با آنها همکاری نمایند.

پیش از این مقامات افغان نیز روی بلند بردن سطح سواد زنان در کشور تاکید کرده گفته اند که آنها بخاطر فراهم نمودن زمینه تعلیم و تربیه برای زنان بی سواد در این کشور سهولت های را فراهم می کنند.

در همین حال نماینده های وزارت معارف و امور زنان که در این نشست حضور داشتند گفتند، این وزارت ها در بخش گسترش سطح سواد برای زنان با شبکه هماهنگی زنان همکاری می نماید.

زهرا جعفری نماینده معینیت سواد حیاتی وزارت معارف می گوید که این وزارت طرح های را برای دسترسی زنان به تعلیم و تربیه در ولایات نا امن روی دست دارد:

" یکی از طرح های را که ما در نظر داریم آن آموزش یک فرد برای خانواده است بدین معنا که یک فرد سواد دارد بتواند یک یا دو نفر اعضای خانواده خویش را با سواد سازد و همچنان آموزش از راه دور برای مناطق نا امن داریم که آنرا به وسیله سی دی ها و فلم های آموزشی به زبان های مختلف آغاز میکنیم. "

اعضای شبکه هماهنگی زنان می گویند، عنعنات و رسوم ناپسند، عدم دسترسی به مراکز سواد آموزی و نا امنی ها در این کشور سبب شده تا زنان و دختران از سواد بی بهره گردد.

عبدالله احمدی یکتن از اعضای این شبکه می گوید حکومت باید با راه اندازی برنامه های آموزشی و آگاهی عامه برای خانواده ها تلاش کند تا سطح بیسوادی بخصوص در میان زنان کاهش یابد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG