لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۳

"به هیچ فردی اجازه استفاده خودسرانه از اسلحه داده نمی‌شود"


دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور غنی
دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور غنی

حضور افراد مسلح غیر مسئول همواره درد سر برای مردم و حکومت پنداشته میشود، آنچه دولت افغانستان حضور چنین افراد را پذیرفتنی نمی داند.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور غنی روز پنج شنبه در صحبت که با رادیو آزادی داشت هرچند به جلوگیری از فعالیت افراد مسلح غیر مسئول تاکید میکند؛ اما میگوید حکومت افغانستان از خیزش مردمی در برابر مخالفان مسلح دولت حمایت میکند:

" به هیچ صورت برای فردی اجازه داده نمیشود تا به گونه خودسرانه از اسلحه کار گیرد. افرادی که در هر بخشی از افغانستان از منطقه و خاک خود دفاع میکنند، این گونه دفاع مشروع است و اما زیر رهبری حکومت فعالیت آنان تنظیم خواهد شد. "

آقای مینه پال میگوید هر باشنده کشور که برای دفاع از منطقه خود به پا خیزد فعالیت آنان در چهارچوب حکومت تنظیم خواهد شد.

میرزا محمد یارمند کارشناس مسایل امنیتی میگوید با توجه به اوضاع نا امن افغانستان ایجادب میکند که در کنار نیروهای امنیتی از نیروهای مردمی نیز کار گرفته شود.
میرزا محمد یارمند کارشناس مسایل امنیتی میگوید با توجه به اوضاع نا امن افغانستان ایجادب میکند که در کنار نیروهای امنیتی از نیروهای مردمی نیز کار گرفته شود.

پیش از این روزنامه "وال ستریت ژورنال" نگاشته است که استخبارات افغانستان برای مردم که در مناطق دور دست و دهات زندگی میکنند، برای مبارزه با گروه داعش، اسلحه توزیع میکند.

روزنامه از زبان یک مقام حکومتی همچنان نوشته است که روند توزیع اسلحه به منظور خیزش در برابر گروه طالبان میتواند در تامین امنیت نیز تاثیر گذار باشد.

اما معاون سخنگوی رئیس جمهور غنی میگوید حکومت افغانستان پیش از یک برنامه ریزی منظم این کار را انجام نخواهد داد و برابر با قانون اساسی کشور از افرادی حمایت میکند که از مناطق شان دفاع میکنند.

پیش از این در ولایات مانند، فاریاب، کندز، تخار و ننگرهار ایجاد ملیشه از سوی برخی افراد نگرانی های را بمیان آورده بوده است.

از سوی هم میرزا محمد یارمند کارشناس مسایل امنیتی میگوید با توجه به اوضاع نا امن افغانستان ایجادب میکند که در کنار نیروهای امنیتی از نیروهای مردمی نیز کار گرفته شود؛ اما به گفته او این کار باید در چهارچوب حکومت تنظیم گردد:

" در حال حاضر این یک نیاز است که باید از نیروهای ملکی کار گفته شود؛ اما باید در یک چهارچوب تنظیم گردد و باید این را بپذیریم که به حضور چنین افراد نیاز است. "

در همین حال صالح محمد صالح یکی از اعضای ولسی جرگه میگوید حضور افراد مسلح غیر مسئول در شماری از بخش های از این کشور سبب نگرانی ها و زیان های بسیاری برای مردم شده است.

او تاکید می ورزد که تمامی امکانات نظامی تنها باید در تجهیز نیروهای امنیتی کشور به کار گرفته شود و بس.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG