لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۴

جان کری از حکومت افغانستان ابراز حمایت کرد


تعداد زیادی از روزنامه های جهان در مورد سفر از قبل اعلان نا شدهء جان کری وزیر امور خارجه امریکا به کابل مقالاتی را به نشر رسانده اند.

واشنگتن پُست

روزنامه واشنگتن پُست می‌نویسد، جان کری به خاطر ابراز حمایت از حکومت افغانستان دیروز شنبه وارد کابل شد.

روزنامه می‌نویسد، این سفر در زمانی صورت می‌گیرد که محبوبیت حکومت افغانستان کاهش یافته، اقتصاد کشور تضعیف گردیده، حملات مخالفین مسلح افزایش یافته و افغان‌ها مجبور شده اند تا کشور شان را ترک کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا گفته است که وزیر خارجه در دیدارش با مقامات افغان به حمایت امریکا از حکومت و نیروهای امنیتی این کشور تأکید کرده است.

روزنامه واشنگتن پُست می‌نویسد، جان کری در مورد چگونگی جلب کمک‌های مالی در اجلاس آیندهء وارسا و بروکسل نیز بحث و گفتگو کرده است.

به نوشتهء واشنگتن پُست، در دیدار وزیر خارجه با مقامات افغان روی تلاش‌های صلح نیز گفتگو صورت گرفت.

دجیتال ژورنال

نشریه دجیتال ژورنال چاپ کانادا در شمارهء اخیر خود مقالهء را تحت عنوان"رهبر طالبان قبل از عملیات سالانه، قدرت اش را تقویت می‌بخشد" به نشر رسانده و در آغاز این مقاله می‌نویسد:

ملا اختر محمد منصور رهبر طالبان، با غلبه بر مخالفین اش و یا هم از بین بردن آنها پیش از آغاز عملیات بهاری، می‌خواهد قدرت اش را گسترش دهد.

ملا اختر محمد منصور در تابستان سال گذشته پس از اینکه خبر مرگ ملا عمر رهبر سابق طالبان به نشر رسید، خود را رهبر این گروه اعلان کرد.

اما به باور نشریه دجیتال ژورنال بعضی قوماندانان مهم طالبان به ملا منصور بیعت نکردند و مدعی اند که ملا منصور با تقلب در نتیجه یک پروسه عاجل انتخاب شده است.

ملا اختر محمد منصور در یک پیامی که در این اواخر به نشر رسیده، گفته است:

"بیایید، با عزم قوی، ارادهء راسخ و روحیه بلند، صرف به رضای خدا، خود را به جنگ قاطع در برابر دشمن، آماده سازیم."

نشریه دجیتال ژورنال در ادامهء این مقاله می‌نویسد، طالبان به تازه‌گی اعلان کردند که به ملا عبدالمنان برادر و ملا محمد یعقوب پسر بزرگ ملا محمد عمر دو مخالف رهبر طالبان، در شورای کویته که ارگان تصمیم گیری طالبان به شمار می‌رود، مقام های اعطا می‌گردد.

از سوی دیگر ملا عبدالقیوم ذاکر یک عضو ارشد رهبری طالبان در هفتهء گذشته به ملا اختر محمد منصور بیعت کرد.

نشریه می‌نویسد، تاکنون مشخص نیست که این رهبران مهم طالبان به رضایت خود موقف شان را تغییر دادند و یا تحت فشار اردو پاکستان که گفته می‌شود با ملا اختر محمد منصور رهبر طالبان روابط نزدیک دارد.

XS
SM
MD
LG