لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۱

با تعداد کمی از متجاوزین حقوق بشر در افغانستان حساب صورت گرفته است


گزارش سالانۀ وزارت خارجۀ امریکا در بارۀ حقوق بشر در افغانستان می‌گوید که اعمال خشونت گسترده چون حملات بی رویه مخالفان مسلح بر غیر نظامیان، قتل کارمندان دولتی از سوی آنها و شکنجه و بد رفتاری با توقیف شده‌گان از جانب نیروهای دولتی از مشکلات قابل ملاحظۀ حقوق بشر در سال گذشته در این کشور بوده است.

گزارش می‌افزاید که بی توجهی گسترده به حاکمیت قانون، پیگرد اندک ناقضین حقوق بشر و تبعیض اجتماعی سنتی در برابر زنان و دختران هم از موارد برجستۀ مشکلات حقوق بشر در افغانستان بوده است.

این گزارش از قتل‌های فرا قانونی از سوی نیروهای امنیتی و تحقیقات غیر مؤثر ارگان های دولتی در موارد شکنجه و بد رفتاری نیروهای امنیتی نیز یاد آوری می‌کند.

گزارش سالانۀ وزارت خارجۀ امریکا دربارۀ وضعیت حقوق بشر در افغانستان می‌افزاید که شمار از زنان و دختران به خاطر چیزی که جرایم اخلاقی دانسته می‌شود در این کشور شکنجه و زندانی شده اند.

وزیر خارجه امریکا در این مورد گفت:

"سال قبل بطور عموم در افغانستان، به حاکمیت قانون توجهی صورت نگرفته است، و با تعداد کمی از متجاوزین حقوق بشری حساب صورت گرفته است و تبعیض و تجاوز بر حقوق زنان و دختران افغان جریان داشته است."

سال قبل بطور عموم در افغانستان، به حاکمیت قانون توجهی صورت نگرفته است.
سال قبل بطور عموم در افغانستان، به حاکمیت قانون توجهی صورت نگرفته است.

از وضعیت ناگوار محابس، بازداشت های بدون موجب و توقیف طولانی قبل از محاکمۀ بازداشت شده‌گان نیز در این گزارش تذکر داده شده است.

گزارش سالانۀ امریکا در بارۀ حقوق بشر در افغانستان فساد در نظام عدلی و قضایی و عدم مؤثریت آن، و همچنین محدودیت آزادی بیان، مطبوعات و مذهب، ازدواج‌های اجباری و نقض حریم خصوصی را چون مشکلات عمدۀ حقوق بشر در این کشور عنوان می‌کند.

جان کری می گوید:

"ایالات متحده امریکا هر نوع شکنجه، اگر از سوی گروه حکومتی و یا غیر حکومتی باشد به هر حالت و هر شکل که باشد محکوم می کند. سال گذشته هر دو حزب کانگرس ما با تصویب قانون یکبار دیگر با شکنجه مخالفت خود را اعلان کردند. این استندردی است که ما روی قبولاندن آن بالای دیگران تأکید می‌کنیم و ما نیز باید آنرا عملی کنیم. "

جان کری وزیر خارجۀ امریکا هنگام ارائه این گزارش در واشنگتن به خبرنگاران گفت که این گزارش در بارۀ چگونگی وضعیت حقوق بشر در سال 2015 در جهان، در نتیجۀ بررسی های وسیع تهیه شده و برای حکومت امریکا قابل اعتبار است.

او گفت همۀ کشورهای جهان به شمول امریکا در روشنی این گزارش می‌توانند راه های مؤثری را برای بهبودی حقوق اساسی شهروندان خود دنبال کنند.

جان کری میگوید، کشورهای که حقوق زنان و اقلیت ها را زیر پا میگذارند و آزادی سیاسی مردم را محدود میسازند نسبت به آنانی که برای اتباع خود بدون تبعیض تمام امکانات زنده‌گی را فراهم ساخته اند ضعیف و بی ثبات هستند.

جان کری افزود:

"بر این موضوع تأکید کردن مهم است که گزارش منتشر شده امروز و قبل از این ما هر قدر وسیع هم باشد قسمت کوچکی از کار ادارهء من را در مورد رشد وقار و آزادی انسانی مردم را نشان میدهد. حقوق بشر قسمتی از اجندای ما با هر کشور است."

جان کری آن کشورهای را که آزادی بیان را محدود میسازد، خبرنگاران را بدلیل نوشته های انتقادی شان زندانی میسازند و سازمانهای غیر حکومتی را به اتهام اینکه ایدیولوژی خارجی را ترویج میدهند میکوبند، محکوم کرد.

جان کری آن کشورهای را که آزادی بیان را محدود میسازد، خبرنگاران را بدلیل نوشته های انتقادی شان زندانی میسازند محکوم کرد.
جان کری آن کشورهای را که آزادی بیان را محدود میسازد، خبرنگاران را بدلیل نوشته های انتقادی شان زندانی میسازند محکوم کرد.

جان کری میگوید، تعدادی از گروهای مخالف مانند داعش و بوکو حرام در سال ۲۰۱۵ میلادی در کنار قتل های عام در جنایت های ضد بشری نیز دست داشتند.

به گفته آقای کری اینگونه گروه ها بدلیل نبود حکومت مؤثر و معتبر رشد کرده اند.

در گزارش سالانهء وزارت خارجهء امریکا، افغانستان کشوری خوانده شده است که حکومتش طی یک سال گذشته کسی را بخاطر فعالیت های سیاسی زندانی نکرده است.

اما روی حملات مرگبار طالبان مسلح بالای ژورنالیستان و آزار و اذیت آنان از سوی مقامات حکومتی اشاره شده است.

بر اساس این گزارش در یکسال گذشته، تلاش های بسیاری برای محدود ساختن آزادی بیان در افغانستان صورت گرفته است.

برای خوانش گزارش مکمل روی این لینک کلک کنید.

XS
SM
MD
LG