لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۶

مستغنی: قضیه قتل دختر خردسال افغان با جدیت پیگیری خواهد شد


شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

پس از وقوع حادثه هولناک قتل ستایش قریشی دختر شش ساله افغان در ایران، وزارت خارجه افغانستان می گوید که به سفارت این کشور در تهران وظیفه سپرده است تا این قضیه را با نهاد های عدلی و قضایی آن کشور به گونه جدی پیگیری نماید.

شکیب مستغنی سخنگوی این وزارت روز یک شنبه ضمن نکوهش این قضیه، به رادیو آزادی گفت که حکومت افغانستان خواهان اشد مجازات به عاملین این جنایت می باشد.

وی گفت:

"وزارت خارجه افغانستان ضمن نکوهش شدید این جنایت وحشیانه به سفارت افغانستان در تهران وظیفه سپرده است تا موضوع را با نهاد های عدلی و قضایی ایران پیگیری نموده خواهان اشد مجازات به عاملین این جنایت نابخشیدنی گردد."

آقای مستغنی افزود که به سفارت افغانستان در تهران همچنان هدایت داده شده است تا در راستای تحقق عدالت از هیچ تلاش وهمکاری با خانواده ستایش قریشی دریغ نکند.

به اساس گزارش ها، ستایش قریشی دختر افغان که ۶ سال عمر داشت، به تاریخ ۲۲ حمل در ایران توسط پسر نوجوان به قتل رسید.

گزارش ها می رساند که این دختر قبل از اینکه به قتل برسد مورد تجاوز جنسی قرار گرفته و قاتل تلاش کرده تا جسد وی را توسط اسید از بین ببرد.

در این حال پدرستایش قریشی در مصاحبه با بی بی سی گفته است که در رابطه به موضوع تجاوز به دخترش، منتظر گزارش طب عدلی است.

مقامات امنیتی ایران به رسانه های داخلی این کشور گفته اند که این دوسیه را با جدیت پیگیری می کنند.

از سوی هم رفیع الله بیدارسخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید که حکومت ایران باید مطابق به مکلفیت های ملی و بین المللی اش عدالت را در این زمینه تامین کند:

رفیع الله بیدار
رفیع الله بیدار

"در این قضیه مشخص اول ما خواستار این هستیم که ادارات دولتی در آنجا فعال شود و این مسئله را با ادارات دولتی ایران در جریان بگذارد ما خواهان عدالت هستیم حداقل دولت ایران مکلفیت های ملی و بین المللی دارد که در رابطه به اتباع افغانستان مطابق توافقات سه جانبه میان یو ان ایچ سی آر، افغانستان و ایران با هم توافق کرده اند مطابق این اسناد بین المللی روش داشته باشند."

آقای بیدار گفت که نهادهای دپلوماتیک افغانستان در ایران نیز مکلف اند تا از حقوق افغان های مقیم در آن کشور حفاظت کرده و این قضیه را دنبال کنند.

در این حال معاون کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان با تقبیح کردن قتل ستایش قریشی روز یکشنبه در کابل گفت که این موضوع را در جریان سفراش به ایران با مقامات آن کشور در میان خواهد گذاشت.

قتل وحشتناک این دختر خردسال افغان در صفحات شبکه های اجتماعی نیز با عکس العمل های تندی به همراه شده است.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG