لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۹

عکس العمل‌ها در مورد حمله انتحاری امروز در کابل


حمله انتحاری و گروهی صبح امروز در شهر کابل که صدها خانواده را در سوگ عزیزان‌شان نشاند با عکس العمل‌های مقامات و ادارات گوناگون در افغانستان روبرو شده است.

شورای علمای افغانستان این حمله را تلاش مسلمان کشی عنوان کرده و با شدیدترین الفاظ آن را محکوم می کند.

شفیع الله نورستانی یکی از اعضای این شورا روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی، از تمامی مخالفین مسلح دولت خواست تا از راه مذاکرات مشکل‌شان را با حکومت حل نمایند:

" این یک عمل نادرست است این را با الفاظ شدید تقبیح میکنیم پیام ما این است که از برادر کشی و مسلمان کشی دست بردار شوند در مذاکرات و تفاهم بنشینند و از طریق مذاکرات مشکلات‌شان را حل نماید. "

این حمله انتحاری صبح روز سه شنبه در ساحه پل محمود خان شهر کابل در جوار ریاست محافظت رجال برجسته رخ داد.

با آنکه عبدالرحمان رحیمی قوماندان امنیه کابل در ساحه رویداد به خبرنگران گفت که به شمول افراد ملکی و نظامی، ۲۸ تن کشته و ۱۸۳ تن دیگر زخم برداشته اند.

اما وزارت صحت عامه افغانستان تعداد زخمی‌های این رویداد را ۳۲۷ تن میخواند.

مسئولیت این حمله را ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان مسلح بر عهده گرفته است.

ریاست جمهور افغانستان با تقبیح این حمله خونین می گوید که همچو حملات هرگز نمی‌تواند سبب تضعیف روحیه مردم و نیروهای امنیتی افغان در زمینه مبارزه با تروریزم شود.

در این حال ریاست اجرائیه افغانستان نیز با نشر علامیه گفته است، انجام چنین حملات که بیشترین قربانیان آن را افراد ملکی تشکیل میدهد، نشان دهنده این است که مخالفین مسلح توان جنگ رو در رو با نیروهای امنیتی افغان را نداشته و تلاش دارند تا با استفاده از حملات انتحاری حضور‌شان را تثبیت سازند.

مشرانو جرگه افغانستان نیز خاموش نمانده و با تقبیح این حمله حمایت‌اش را از نیروهای امنیتی افغان اعلام کرده است.

فرهاد سخی معاون اول این جرگه:

" من به نماینده گی از مشرانو جرگه افغانستان حملات امروز را که بطور وحشیانه بالای ملت مظلوم افغان انجام شده با شدیدترین الفاظ تقبیح میکنم و دلیری تقدیر میکنیم. "

وزارت داخله افغانستان نیز با نشر اعلامیه تاکید کرده که برای بازداشت عاملین این رویداد به گونه جدی تلاش خواهد کرد.

وزارت دفاع افغانستان نیز در عکس العمل به این حادثه گفته است، این رویداد نشان میدهد که طالبان مسلح به رهنمایی استخبارات منطقه دست به چنین حملات زده و برای پایان دادن جنگ در این کشور از استقلالیت کامل برخوردار نیستند.

مردم عام نیز پس از این حمله سخت نگران شده اند و همچو حملات را تقبیح میکنند.

دو تن از باشنده‌های شهر کابل:

" این کار انسان نیست که اینها انجام میدهند مردم و اطفال را از بین میبرند این که کار انسان نیست نه در اسلام است نه هم در کفر. "

" این یک عمل ضد اسلامی است که اینها از نام اسلام سوی استفاده می کنند و کدام هدف دیگر ندارند. "

در این میان لعل گل لعل رئیس سازمان حقوق بشر افغانستان در عکس العمل به این رویداد از مخالفین مسلح حکومت خواست تا از آدم کشی دست بردارند و خواست‌های‌شان را از راه‌های سیاسی با حکومت مطرح کنند:

" پیام ما به تمامی مخالفین و گروه‌های تروریستی که چنین اعمال شوم را انجام میدهند این است که یک روز از تمامی این اعمال‌شان پرسیده می شود و از این طریق آنها هرگز به اهداف‌شان دست نمی یابند. "

از سوی هم پاکستان با تقبیح کردن رویداد امروز در شهر کابل با خانواده‌های قربانیان این حمله ابراز همدردی کرده است.

در اعلامیه سفارت پاکستان در کابل گفته شده که حکومت این کشور هر عمل تروریستی را تقبیح کرده و وحدت و برادری‌اش را با مردم افغانستان حفظ می کند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG