لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۹

حدید: قانون حق دسترسی به اطلاعات در بلخ جنبه عملی اختیار کند


مسئولان کمیسیون حقوق بشر افغانستان در زون شمال این کشور برای مقامات ادارات دولتی بلخ کنفرانس آگاهی دهی را در رابطه به قانون حق دسترسی به اطلاعات راه اندازی کرده است.

در جریان این کنفرانس روی عملی شدن قانون حق دسترسی به اطلاعات تبادل نظر صورت گرفت و اعضای شورای ولایتی بلخ از تمامی مسئولان ارگان‌های دولتی در راستای تطبیق این قانون در ادارات‌شان تاکید ورزید.

افضل حدید رئیس شورای بلخ می گویند که هم اکنون نقض قوانین در کشور به یک فرهنگ نا پسند مبدل گشته و آنان توقع دارند که قانون حق دسترسی به اطلاعات در ادارات دولتی به گونه درست آن جنبه عملی اختیار کند.

آقای حدید گفت:

" نقض قوانین به فرهنگ تبدیل شده و دسترسی به قانون اطلاعات برای روشن شدن جامعه ما است و امید داریم بیشتر عملی شود. "

از سوی دیگر مسئولان ریاست عدلیه ولایت بلخ به این باور هستند که تا به اکنون قانون حق دسترسی به اطلاعات در بلخ جنبه عملی به خود نگرفته و اکثر موارد مسئولان نهاد‌های دولتی در رابطه به آن بی‌خبر اند.

مصباح رئیس عدلیه بلخ با آنکه قانون حق دسترسی به اطلاعات را دارای نواقص میداند، اما می افزاید که عملی شدن آن در راستای حل مشکل ساکنان موثر واقع میشود.

وی افزود:

" قانون هم نواقص خود را دارد و پروسه کار آن هم نواقص خود را داشت، با هر مشکل که وجود دارد باید قانون تصویب شده اجرا شود. این قانون که یک و نیم سال میشود تا به اکنون جنبه عملی به خود نگرفته است. "

با این حال تقی واحدی مسئول مطبوعات کمیسیون حقوق بشر در زون شمال کشور حق دسترسی به اطلاعات را از حقوق اساسی افغان‌ها عنوان نموده و می گوید که در برخی از موارد عدم آگاهی مسئولان از مزایای این حق سبب شده است که نهاد‌های دولتی بخصوص ارگان‌های عدلی و قضایی از ارائه معلومات به شهروندان خوداری کند.

آقای واحدی علاوه کرد:

" حق دسترسی به اطلاعات حق مردمی است و با چالش‌های که مواجه هستیم این است که مسئولان ادارات از مزایای آن بی‌خبر اند و در نتیجه پاسخگویی به مراجعین نیز کمتر صورت می گیرد. دیگر اینکه تفکیک وجود ندارد که چی نوع اطلاعات به مردم داده شود از سوی ادارات. "

این در حالیست که پیش از این شماری زیادی از نهاد‌های مدافع از حقوق خبرنگاران در رابطه به عدم دسترسی ژورنالستان به معلومات به موقع از ارگان‌های امنیتی و ادارات دولتی ابزار نگرانی کرده اند.

گزارش: مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG