لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۴

چرا امریکا می‌خواهد بریتانیا در اتحادیه اروپا بماند؟


بارک اوباما رئیس جمهور امریکا از مردم بریتانیا خواسته است که در اتحادیۀ اروپا بمانند چون به گفتۀ او عضویت بریتانیا درین اتحادیه این کشور را نیرومندتر می‌سازد.

اوباما دیروز پنجشنبه برای یک دیدار دو روزه وارد لندن شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اندک پس از رسیدنش، مقالۀ او در مورد بریتانیا و اتحادیۀ اروپا در روزنامۀ دیلی تیلیگراف به چاپ رسید.

او درین مقاله افزوده است که عضویت بریتانیا در اتحادیۀ اروپا تصویر این کشور را در سطح جهان بزرگتر می‌سازد.

در ادامۀ نوشته او آمده است که بریتانیا به عنوان یک عضو اتحادیۀ اروپا به ایجاد یک جهان آزادتر و غنی تر و نیز به رسیدگی بهتر به همه چیز از تجاوز روسیه گرفته تا مبارزه با تروریزم کمک کرده‌است.

اوباما در مقالۀ که نوشته می‌گوید «ایالات متحده شاهد است چگونه صدای قوی بریتانیا در اروپا، سبب می‌شود که اروپا گام‌های مستحکم بردارد. و نیز سبب می‌شود که اتحادیه اروپا باز باشد، نگاهی عینی داشته و در رابطۀ نزدیک با هم‌پیمانان خود در آن سوی اقیانوس اطلس باشد.»

قرار است مردم بریتانیا در همه پرسی بیست و سوم ماه جون حدود دو ماه دیگر در مورد ماندن یا نماندن بریتانیا در اتحادیۀ اروپا رای دهند.

هواداران ماندن بریتانیا در اتحادیۀ اروپا به شمول دیوید کامرون صدراعظم بریتانیا، ازین سخنان اوباما استقبال کرده‌اند.

اما، مخالفان ماندن بریتانیا در اتحادیۀ اروپا هم کم نیستند. به گونۀ مثال، بوریس جانسون شاروال لندن و متولد نیویارک که کمپاین خروج بریتانیا از اتحادیۀ اروپا را رهبری می‌کند، گفته است نمی‌خواهد درین مورد از سوی امریکایی‌ها رهنمایی شود.

بوریس جانسون شاروال لندن
بوریس جانسون شاروال لندن

نظر سنجی‌های پیش از همه پرسی، نشان می‌دهد که رای دهندگان بریتانیایی بیشتر به ماندن بریتانیا در اتحادیۀ اروپا متمایل اند، اما بسیاری دیگر هنوز تصمیم نگرفته اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت و بسیاری از بانک‌ها و شرکت‌های امریکایی نگران هستند که خروج احتمالی بریتانیا از اتحادیۀ اروپا، به تنش‌ در بازار می‌انجامد، از نفوذ مهم‌ترین متحد واشنگتن در اروپا و نقش آن کشور در اقتصاد جهانی می‌کاهد و به امنیت غرب صدمه می‌زند.

دیدار با کامرون در صدر اجندای سفر اوباما قرار دارد.

پیش از آن، او با ملکه الیزابت می‌بیند. ملکۀ بریتانیا دیروز سالگرۀ نود سالگی‌اش را تجلیل کرد.

پیش از دیدار از لندن، اوباما در شرق میانه با مقام‌های شش کشور عضو همکاری خلیج و در ریاض هم با مقام‌های عربستان سعودی از جمله شاه سلمان پادشاه سعودی دید.

بحث در مورد ایران و همچنان مبارزه با گروه دولت اسلامی در صدر گفتگوها بود.

عربستان سعودی مثل دیگر کشورهای تحت رهبری سنی‌ها در منطقه، از توافق هسته‌یی اوباما و غرب با ایران و نیز رویکرد امریکا در سوریه نگران است.

با این وصف، به اساس گزارش‌ها، اوباما در چهارمین و شاید هم آخرین سفرش به سعودی به حیث رئیس جمهور امریکا، خواست به رهبران عربستان و کشورهای حوزه خلیج اطمینان بدهد که واشنگتن به امنیت این کشورها متعهد خواهد ماند.

XS
SM
MD
LG