لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۸

خبر ها

اشرف غنی موقف حکومت را در مورد آینده جنگ و صلح روشن می سازد

شاه حسین مرتضوی
شاه حسین مرتضوی

قرار است رئیس جمهور محمد اشرف غنی امروز در یک سخنرانی مهم موقف حکومت را در مورد آینده جنگ و صلح در افغانستان روشن سازد.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان می‌گوید، رئیس جمهور واضحاً به طالبان خواهد گفت که دروازه‌های صلح برای همیش به روی آنها باز نخواهند بود.

حکومت افغانستان بعد از حمله سه شنبۀ گذشته در کابل گفت: پاسخ جنگ را با جنگ خواهد داد.

مقامات افغان گفته اند حمله کابل در پاکستان طرح ریزی شده بود و به همین سبب رئیس اجرائیه عبدالله عبدالله سفرش به پاکستان را لغو کرد.

شاه حسین مرتضوی به رادیو آزادی گفت: رئیس جمهور غنی در سخنرانی امروزش در شورای ملی از جامعه بین‌المللی خواهد خواست، فشارها بالای پاکستان را افزایش دهند.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

با شکست تاجیکستان، صعود افغانستان به دور بعدی جام جهانی فوتسال قطعی شد

بازی تیم ملی فوتسال افغانستان در مقابل اوکراین
بازی تیم ملی فوتسال افغانستان در مقابل اوکراین

صعود تیم ملی فوتسال افغانستان امروز یکشنبه، اول میزان، پس از شکست تیم تاجیکستان قطعی شد.

تیم‌های ملی فوتسال تاجیکستان و پانامه امروز مقابل هم قرار گرفتند که پانامه با حساب ۸ بر ۳ تاجیکستان را شکست داد و این تیم ضمن آنکه امید صعودش به دور حذفی را زنده نگه داشت، باعث قطعی شدن صعود افغانستان به دور بعدی نیز شد.

تیم افغانستان در دور یک‌هشتم نهایی مقابل پاراگوای قرار خواهد گرفت که مسابقه میان آنان به روز چهارشنبه، چهارم میزان، در شهر تاشکند ازبکستان برگزار خواهد شد.

امروز دو مسابقه که آخرین رقابت‌های دور گروهی است را تیم‌های ایران با فرانسه و گواتمالا با ونزویلا برگزار می‌کنند و پس از آن، تیم‌هایی که حریفان دور حذفی‌شان مشخص نیستند، تعیین خواهند شد.

افغانستان و افریقای جنوبی امروز در آخرین بازی یک‌روزه به مصاف هم می‌روند

افغانستان تاکنون دو بازی این سلسله مسابقات را برده است.
افغانستان تاکنون دو بازی این سلسله مسابقات را برده است.

قرار است که تیم‌های ملی کریکت افغانستان و افریقای جنوبی در آخرین بازی از سه بازی یک‌روزه خود امروز (یکشنبه)، به مصاف هم بروند.

بازی ساعت ۱۶:۳۰ به وقت افغانستان آغاز خواهد شد.

افغانستان در دو بازی این سلسله مسابقات پیروز شده و حتی اگر در بازی امروز شکست هم بخورد، برنده این سلسله بازی‌ها شناخته می‌شود.

بازی‌ها میان تیم‌های کریکت افغانستان و افریقای جنوبی به میزبانی افغانستان، در ورزشگاه کریکت شهر شارجه امارات متحدۀ عربی برگزار شده است.

ملاله یوسفزی و تعدادی از زنان در نیویارک برای حقوق دختران دادخواهی کردند

ملاله از رهبران جهان خواست که به حرف‌های دختران گوش دهند و خواسته‌هایشان را اولویت‌بندی کنند.
ملاله از رهبران جهان خواست که به حرف‌های دختران گوش دهند و خواسته‌هایشان را اولویت‌بندی کنند.

ملاله یوسفزی، برندۀ جایزۀ صلح نوبل و فعال حقوق زن، دیروز (شنبه) با تعدادی از دختران و زنان در برابر ساختمان سازمان ملل متحد در شهر نیویارک امریکا گردهم آمده و برای حقوق دختران به شمول دختران افغان، دادخواهی می‌کرد.

ملاله روز یکشنبه (اول میزان) در صفحۀ اجتماعی ایکس (تویتر سابق) خود نوشته که او و دیگر دختران فعال در بیرون ساختمان سازمان ملل از رهبران جهان خواستند که به حرف دختران گوش دهند و خواسته‌های آنها را در اجلاس آینده اولویت‌بندی کنند.

او در ویدیویی که در این صفحۀ اجتماعی‌اش منتشر کرده، گفت که ‌دختران در افغانستان از رفتن به مکتب منع‌اند، دختران در غزه زیر بمباردمان مداوم زندگی می‌کنند و دختران در نایجیر از فاجعه‌های طبیعی رنج می‌برند.

این دقیقاً در زمانی است که حکومت طالبان سه سال است که دختران بالاتر از صنوف ششم در افغانستان را از رفتن به مکتب منع کرده و به گفتۀ سازمان ملل متحد، نزدیک به یک و نیم میلیون دختر افغان از آموزش محروم‌اند.

هالند ۱۶ میلیون دالر به صندوق بشردوستانۀ افغانستان کمک کرد

الند سومین کشور کمک‌کننده به صندوق بشردوستانۀ افغانستان از ۲۰۱۶ میلادی است
الند سومین کشور کمک‌کننده به صندوق بشردوستانۀ افغانستان از ۲۰۱۶ میلادی است

یک اداره سازمان ملل متحد از کمک مالی هالند به صندوق بشردوستانۀ افغانستان ابراز امتنان کرده است.

ادارۀ هماهنگی کمک‌های بشردوستانۀ سازمان ملل متحد (اوچا) روز یکشنبه (اول میزان) در صفحۀ اجتماعی ایکس (تویتر سابق) خود گفت که هالند به این صندوق بیش از ۱۶ میلیون دالر کمک کرده است.

به گفتۀ این اداره، هالند سومین کشور کمک‌کننده به صندوق بشردوستانۀ افغانستان از سال ۲۰۱۶ میلادی به حساب می‌رود.

این در حالی است که برنامۀ جهانی غذا «دبلیو اف پی» در گزارشی گفته که در ماه آگست شمار افرادی که در افغانستان یک گام با قحطی فاصله دارند به ۱۹.۹ میلیون نفر رسیده که ۴۶ درصد کل نفوس این کشور را تشکیل می‌دهد.

ده‌ها تن بر اثر انفجار در یک معدن زغال‌سنگ در ایران جان باختند

رسانه‌های ایرانی از عدم دسترسی به کارگران گیرمانده خبر داده بودند.
رسانه‌های ایرانی از عدم دسترسی به کارگران گیرمانده خبر داده بودند.

ده‌ها تن بر اثر انفجار ناشی از نشت گاز متان در یک معدن زغال‌سنگ در طبس، واقع در ولایت خراسان جنوبی ایران، جان خود را از دست دادند. به گفتهٔ منابع رسمی، این حادثه شامگاه شنبه رخ داده است.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری دولتی ایران، دست‌کم تا اکنون مرگ ۳۲ نفر در این حادثه تأیید شده و امکان افزایش تلفات نیز وجود دارد. در ابتدا رسانه‌های ایرانی تنها از یک کشته و عدم دسترسی به کارگران گیرمانده در تونل معدن خبر داده بودند. اما با گذشت زمان و پیشروی تیم‌های امدادی، آمار تلفات و افراد گرفتار در معدن افزایش یافت.

مسؤول مدیریت بحران ولایت خراسان جنوبی ایران، محمدعلی آخوندی، به خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، گفته است که عملیات نجات در بلوک C معدن طبس همچنان ادامه دارد. او گفته است که تیم‌های نجات مجهز به فنرهای خاص برای تخلیۀ گاز متان به داخل معدن رفته‌اند و در حال تخلیۀ گاز مرحله به مرحله از عمق زمین هستند. وی تأکید کرد که در صورت شناسایی مصدومان یا پیکرهای جان‌باختگان، بلافاصله عملیات انتقال آن‌ها انجام خواهد شد.

الجزیره: نیروهای اسرائیلی به دفتر این شبکه در رام‌الله یورش بردند

بر اساس گزارش الجزیره، دفتر این شبکه برای ۴۵ روز بسته شد.
بر اساس گزارش الجزیره، دفتر این شبکه برای ۴۵ روز بسته شد.

شبکۀ خبری الجزیره می‌گوید که نیروهای اسرائیلی اوائل امروز یک‌شنبه (اول میزان) با یورش به دفتر این شبکه در رام‌الله در کرانۀ غربی اشغالی دستور بسته شدن این دفتر را داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس، الجزیره تصاویری از سربازان اسرائیلی را هنگام هجوم به دفتر این رسانه به صورت زنده در کانال عربی‌زبان خود منتشر کرده است.

بر اساس گزارش، این سربازان دستور داده‌اند که دفتر الجزیره برای ۴۵ روز بسته بماند.

نیروهای اسرائیلی در این باره هنوز چیزی نگفته‌اند.

اعضای فدراسیون خبرنگاران خواستار جلوگیری از اخراج خبرنگاران و فعالان حقوق بشر از ایران شدند

فدراسیون خبرنگاران افغانستان: فضای زندگی برای خبرنگاران افغان در ایران تنگ‌تر شده است.
فدراسیون خبرنگاران افغانستان: فضای زندگی برای خبرنگاران افغان در ایران تنگ‌تر شده است.

برخی از اعضای فدراسیون خبرنگاران افغانستان در تبعید خواستار جلوگیری از اخراج خبرنگاران، نظامیان حکومت سابق و مدافعان حقوق بشر این کشور از ایران شدند.

آنان که شعارهایی را نیز با خود داشتند، در یک گردهمایی در ایران روز شنبه ۳۱ سنبله همچنان خواستند که نهادهای بین‌المللی به وضعیت خبرنگاران افغان در ایران توجه کنند و به درخواست‌های پناهندگی‌شان در کشورهای سوم رسیدگی صورت گیرد.

امین پویا، نمایندۀ این فدراسیون گفته است که فضای زندگی در ایران برای آنان با گذشت هر روز تنگ‌تر می‌شود و کسی به صدای عدالت‌خواهی‌شان گوش نمی‌کند.

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران روز سه‌شنبه هفتۀ گذشته ۲۷ سنبله گفت که افغان‌های فاقد اسناد اقامت به افغانستان فرستاده خواهند شد.

بر اساس گزارش‌ها، هر هفته ده‌ها افغان به طور اجباری یا داوطلبانه از ایران به افغانستان بازمی‌گردند.

فعالان مدنی افغان در ایران خواهان توقف اخراج مهاجرین افغان از ایران شدند

تعدادی از فعالان مدنی افغانستان که در ایران زنده گی می کنند.
تعدادی از فعالان مدنی افغانستان که در ایران زنده گی می کنند.

برخی از اعضای فدراسیون خبرنگاران افغانستان در تبعید خواستار جلوگیری اخراج خبرنگاران ، نظامیان حکومت سابق و مدافعان حقوق بشر این کشور از ایران شدند.

آنان که شعار هایی را نیز باخود داشتند در یک گردهمایی در ایران روز شنبه ۳۱ سنبله همچنان خواستند که نهاد های بین المللی به وضعیت خبرنگاران افغان در ایران توجه کنند و به درخواست های پناهندگی شان در کشور های سوم رسیدگی صورت گیرد.

امین پویا ، نمایندۀ این فدراسیون گفته است که فضای زندگی در ایران برای آنان با گذشت هر روز تنگتر می شود و کسی به صدایی عدالت خواهی شان گوش نمی کند.

مسعود پزشکیان ، رئیس جمهور ایران روز سه شنبه هفتۀ گذشته ۲۷ سنبله گفت که افغان های فاقد اسناد اقامت به افغانستان فرستاده خواهند شد.

.بر اساس گزارش ها ، هر هفته ده ها افعان به طور اجباری و یا داوطلبانه از ایران به افغانستان بازمی گردند.

پولیس ترکیه صد ها مهاجر افغان را به هدف برگشت دادن به افغانستان بازداشت کرده است

 نیرو های پولیس ترکیه
نیرو های پولیس ترکیه

گزارش شده که حدود ۶۰۰ پناهجوی افعان در شهر استانبول ترکیه بازداشت و به مراکز اخراج از این کشور منتقل شده اند.

بی بی سی روز شنبه ۳۱ سنبله گزارش داد که برخی از پناهجویان با ارسال ویدیوهایی به این رسانه گفته‌اند که دو روز پیش معلومات نادرستی در میان پناهجویان افغان منتشر شد که ادارۀ مهاجرت ترکیه در استانبول به پناهجویان بدون مدرک، اسناد اقامت می‌دهد.

به گفتۀ آنها ، زمانی که پناهجویان افغان به طور گروهی به این اداره رفتند ، پولیس آنها را بازداشت و به مراکز اخراج منتقل کرد.

حکومت ترکیه در این مورد هنوز چیزی نگفته است.

ترکیه در این اواخر روند بازداشت و اخراج پناهجویان بی اسناد اقامت را تشدید کرده است.

جبههٔ آزادی افغانستان ادعای کشتن دو عضو طالبان را در کابل مطرح کرد

نشان جبههٔ آزادی افغانستان.
نشان جبههٔ آزادی افغانستان.

یک گروه ضد طالبان موسوم به «جبهه آزادی افغانستان» ادعا کرده که در حملۀ افرادش در کابل دو عضو نیروی طالبان کشته شدند و یکی دیگر آنان زخمی شده است.

این جبهه شب گذشته در شبکۀ اکس (توییتر سابق) نوشت که نیروهایش پس از چاشت روز شنبه ۳۱ سنبله موتر حامل نیروهای طالبان را در نزدیک منطقۀ سرای شمالی هدف قرار دادند.

طالبان در بارۀ این ادعا هنوز چیزی نگفته اند. رادیو آزادی نمی تواند که این ادعا را به طور مستقل تایید کند.

سازمان ملل متحد روز سه شنبه هفتۀ گذشته در بخشی از گزارش خود گفت که از اواسط ماه می الی آخر ماه جولای امسال «جبهه آزادی افغانستان » و «جبهه مقاومت ملی افغانستان» دو گروه ضد طالبان دست‌کم ۷۳ حمله را بر طالبان انجام داده‌اند.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG