لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۲

"اقدام نظامی پاکستان سبب ختم جنگ در افغانستان نمی‌شود"


با آنکه حکومت پاکستان تا کنون در مورد اظهارات اخیر رئیس جمهور محمد اشرف غنی ابراز نظر نکرده است، اما آگاهان پاکستانی می‌گویند: تلاش‌ها برای از سرگیری مذاکرات صلح با مخالفین مسلح همزمان با اقدام نظامی علیه آنها موثر نخواهد بود.

از میان این آگاهان، بریگیدیر سعد افسر متقاعد و کارشناس امور نظامی پاکستان در صحبت با رادیو آزادی گفت: اقدام نظامی پاکستان علیه طالبان افغان که در اینسوی سرحد بود و باش دارند نمی‌تواند خاتمه جنگ در افغانستان را ضمانت کند.

وی گفت:

"اگر پاکستان اقدام نظامی کند وضعیت بدتر خواهد شد. این گروه ها از پاکستان بیرون شده و به افغانستان خواهند رفت، ممکن ده الی پانزده درصد تضعیف شوند، اما اقدام نظامی پاکستان خاتمه جنگ در افغانستان نخواهد بود. ممکن فشار را که اکنون پاکستان می‌تواند بالای طالبان بیاورد که به مذاکرات حاضر شوند آنرا هم از دست بدهد. به نظر من پاکستان تلاش دارد اما روند صلح زمانگیر است و جنگ که از بیش از چهل سال جریان دارد به آسانی و زودی خاتمه نخواهد یافت."

رئیس جمهور افغانستان در حالی از اسلام آباد می‌خواهد علیه گروه های که در قلمرو آن کشور اند اقدام نظامی کند که چندی پیش سرتاج عزیز مشاور امور خارجی صدراعظم نواز شریف گفت که رهبران طالبان و خانواده های آنها در خاک پاکستان بود و باش داشته و از خدمات صحی این کشور بهرمند می‌شوند.

از سوی دیگر اعجاز خان ختک یک کارشناس امور سیاسی پاکستان می‌گوید: کشورش باید علیه شورشیان افغان در خاک خود اقدام کند، اما بشرط که حکومت افغانستان نیز اقدام مشابه را علیه طالبان پاکستانی در خاک خود راه اندازی کند.

وی گفت:

"نیاز است تا پاکستان و افغانستان بی اعتمادی میان شانرا دور کنند و یگانه راه آن اینست که پاکستان علیه گروه‌های که افغانستان می‌خواهد اقدام نظامی کند و از کابل نیز بخواهد که علیه آن عده پاکستانی های شورشی که به خاک افغانستان رفته اند نیز اقدام کند. به نظر من افغانستان و پاکستان به تنهایی نمی‌توانند علیه تروریزم مبارزه کند این به یک مبارزه مشترک نیاز دارد."

با آنکه مقامات افغان حضور طالبان پاکستانی در خاک افغانستان را رد می‌کنند، اما مقامات محلی افغان گفته اند طالبان پاکستانی ممکن به مناطق رفت و آمد داشته باشند که نزدیک به مرز با افغانستان بوده و بیشتر در کنترول حکومت افغانستان قرار ندارد.

اسلام آباد یکی از چهار اشتراک کننده نشست های چهار جانبه است که تا کنون چهار بار پیرامون صلح افغانستان راه اندازی شده است.

چین، امریکا و افغانستان سه جانب دیگر این گروه اند.

در دور چهارم نشست چهار جانبه پاکستان تعهد کرده بود که در دور بعدی این نشست طالبان افغان را آماده کند تا در میز مذاکرات با حکومت افغانستان صحبت کنند، تعهدی که تا کنون عملی نشده است.

XS
SM
MD
LG