لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۸

"حدود ۳۶۰ هزار مهاجر افغان مصروف آموزش در مکاتب ایران اند"


مقامات ایرانی می گویند، حدود سه صد و شصت هزار مهاجر افغان مصروف آموزش در مکاتب این کشور اند.

خلیل الله بابالو معاون وزیر آموزش و پرورش در امور بین المللی ایران به خبرنگاران گفته است، برعلاوه آنعده مهاجرین افغان که اسناد قانونی بود و باش در ایران را دارند به مهاجرین غیرقانونی نیز اجازه تحصیل در این کشور داده شده است.

به گفتهء وی، تصمیم برای ثبت نام مهاجرین غیر قانونی در مراکز تعلیمی از سوی آیت الله علی خامنه ای رهبر ارشد مذهبی این کشور گرفته شده است.

اما مهاجرین افغان مقیم ایران می گویند، با آنکه امسال برای نخستین بار به تمامی مهاجرین افغان اجازه تحصیل در مکاتب ایرانی داده شده است اما با آن هم مهاجرین با مشکلات فراوان در عرصه ادامه تحصیل در این کشور روبرو اند.

علی احمدی یکتن از این مهاجرین در صحبت با رادیو آزادی گفت:

" امسال که سال جدید تعلیمی ۱۳۹۵ است مهاجرین افغان در ایران می توانند درس بخوانند اما در بدل پرداخت پول زیاد. اما مشکل اساسی افغانها این است که باید پول بپردازند. پسر من در صنف پنجم است برای ما گفتند اگر سه صد هزار تومان بپردازیم برای پسر من اجازه درس خواندن را نمیدهند. شاگردان افغان نیز باید همانند شاگردان ایرانی رایگان درس بخوانند. اگر سازمان ملل هزینه مهاجرین افغان را در ایران می پردازد باید تمام سهولیات برای افغانها رایگان باشد در غیر آن بالای مهاجرین ظلم است. "

مقامات ایرانی می گویند، بیشتر مهاجرین افغان در تهران، خراسان، اصفهان، قم، فارس، البرز و کرمان مصروف فراگیری تحصیل اند.

بر اساس گزارش‌ها پیش از این به آنعده از مهاجرین افغان در ایران اجازه تحصیل داده میشد که نه تنها دارای اسناد قانونی اقامت بلکه از سوی دو تن از اتباع ایرانی تضمین می گردید.

جعفر سلطانی یکتن از مهاجرین دیگر افغان در ایران می گوید، مقامات ایرانی تنها تحصیل در مکاتب را برای مهاجرین افغان نسبت به گذشته آسانتر ساخته اند در حالیکه مهاجرین افغان تنها می توانند در چند رشته محدود در پوهنتون‌های این کشور تحصیلات عالی را فرا گیرند:

" مهاجرین افغان را بیشتر در پوهنتون‌های ایران نمی پذیرند. کسانیکه در پوهنتون قبول هم می شوند باید نمرات خیلی بالا داشته باشد و رشته‌های هم است که مهاجرین افغان در آن اجازه درس خوانده ندارند. ادامه تحصیل در ایران فایده ندارد زیرا اگر حقوق بخوانی حق وکالت را نداری و یا اگر طب بخوانی باید به کشور خود برگشته داکتر شوی نه اینجا. "

از سوی دیگر براساس ارقام ارائه شده از سوی مقامات ایرانی، ۱۵ مکتب از یک سال بدینسو به همکاری کمشنری عالی سازمان ملل در امور مهاجرین ایجاد شده که حدود ۴۱۰ هزار شاگرد مصروف آموزش اند که ۳۶۰ هزار آن مهاجرین افغان اند.

مقامات ایرانی از کمشنری عالی سازمان ملل در امور مهاجرین خواسته است تا تعداد مکاتب برای مهاجرین افغان در این کشور را افزایش دهد.

XS
SM
MD
LG