لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۵

مشرانو جرگه از موقف حکومت در قبال مخالفان مسلح استقبال کرد


مشرانو جرگه افغانستان با استقبال از موضع حکومت در برابر طالبان و پاکستان خواستار عملی شدن حکم اعدام بالای مخالفان مسلح شد که محکوم به اعدام شده اند.

مشرانو جرگه افغانستان تاکید می‌کند که به دار آویختن تروریستان از خواسته های دیرینه مردم افغانستان است اما به باور اعضای این جرگه این خواست در چهارده سال گذشته جامه عمل نپوشیده است.

اعضای این جرگه روز سه شنبه در نشست عمومی گفتند، کسانیکه از میدان های نبرد بازداشت شده و بالای آنان از سوی محاکم حکم اعدام صادر شده است، باید اعدام شوند.

فضل الهادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه گفت که بالای بیش از ۵۰۰ تن حکم اعدام صادر شده و عملی شدن این فیصله به گفته وی در تامین امنیت نقش سازنده دارد.

فضل هادی مسلمیار
فضل هادی مسلمیار

وی گفت:

"بیش از پنجصد تن اعم زنان و هم مردان به اعدام محکوم شده اند، مردم و مجلس سنا خواستار تطبیق عدالت اند زیرا اینها در جرایم دست دارند و تطبیق فیصله های محاکم سبب تامین امنیت خواهد شد."

رئیس جمهور غنی در نشست فوق العاده شورای ملی به روز دوشنبه گفت که فیصله های محاکم به شمول حکم اعدام با قاطعیت بر کسانی تطبیق خواهد شد که در میدان های جنگ بازداشت می‌شوند.

به گفته آقای غنی، دوران آنانی که از عفو بی موجب برخوردار می‌شدند، دیگر پایان یافته است.

در همین حال شماری از سناتوران افغان این موقف حکومت را می‌ستایند و می‌گویند که باید در عملی ساختن این وعده ها با جدیت عمل کند.

لیلما احمدی نماینده مردم در مشرانو جرگه می‌گوید که زمان تضرع برای طالبان گذشته است.

وی گفت:

"تطبیق اعدام بالای کسانیکه مخالفین نظام اند و دشمنان مردم افغانستان اند و مردم را به خاک و خون کشانده اند یک نیاز جدی است، امیدوار هستیم آنچه را که رئیس جمهور غنی گفته است در تطبیق آن از هیچ تلاشی دریغ نکند."

از سوی هم شماری دیگری از سناتوران تاکید می‌ورزند که باید سیاست حکومت افغانستان در برابر پاکستان ثابت باشد و دیگر فریب وعده های میان تهی اسلام آباد را نخورد.

رحیم حسن یار یکی از این سناتوران در این مورد گفت:

"امیدوارم که حکومت وحدت ملی سیاست شفاف، قاطع و مسئولانه در برابر حکومت پاکستان اتخاذ کند که بر اساس آن منافع افغانستان تأمین شده و راه نجات از وضعیت فعلی جستجو گردد."

تعریف واضح از دوست و دشمن و موقف گیری روشن حکومت در برابر طالبان مسلح نه تنها سبب خوشنودی سناتوران شده بلکه افغان ها و تحلیلگران امور نیز این اقدام رئیس جمهور غنی را می‌ستایند.

در این حال بشیر بیژن آگاه امور سیاسی بدین باور است که موضعگیری اخیر حکومت افغانستان سبب تقویت روحیه سربازان افغان در میدان های نبرد و تضعیف مخالفان مسلح دولت خواهد شد و باید آن را در عمل ثابت ساخت.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG