لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۹

"بخاطر ممنوع سازی فرهنگ بد دادن دختران فرمانی صادر شود"


با آنکه 14 روز از تحصن خان ولی عادل بخاطر پایان دادن به فرهنگ بد دادن دختران در کشور می گذرد اما نهاد های مدنی میگویند که حکومت هنوز نیز به خواست های وی پاسخ مثبت نداده است.

شماری از سازمان های مدنی و نهاد جوانان حامی دموکراسی و مردم روز پنجشنبه با راه اندازی گردهمایی حمایت شانرا از آقای عادل اعلام کرده و از حکومت خواستند تا این موضوع را جدی بگیرد.

آنها با صدور اعلامیه از حکومت خواستند تا فرمانی را در رابطه به ممنوع سازی فرهنگ بد دادن دختران در سراسر افغانستان صادر نماید.

عبدالصمد فورمولی رئیس نهاد جوانان افغانستان بخشی از اعلامیه را چنین به خوانش گرفت:

" از جناب رئیس جمهور اکیداً خواهش می کنیم که فرمان جدی و قاطع برای ممنوع سازی عام و تام بد دادن دختران را در سراسر افغانستان بدهد و هر فردیکه آنرا انجام می دهد مجازات شود. "

اعضای این نهاد همچنان از مجامع بین المللی و دفتر سازمان ملل متحد در کابل خواستند تا بخاطر جلوگیری از بد دادن دختران بالای حکومت افغانستان فشار وارد نماید.

خان ولی عادل چهارده روز پیش خیمه اعتراضی اش را در ساحه درالامان شهر کابل برپا کرده و گفت که فیصله بزرگان قومی مبنی به بد دادن دختران را نمی پذیرد.

آقای عادل گفته است که دو برادرش به قتل رسیده و خانواده اش در میانجیگری با بزرگان قوم تصمیم گرفته تا از جانب مقابل دختران را به بد بگیرد.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه
جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه

از سوی هم آقای عادل ابراز امیدواری کرد، اگر تمام مردم افغانستان دست به دست هم بدهند بدون شک فرهنگ بد دادن در کشور از بین می رود:

" حرکت را ما آغاز کردیم و امیدواری است که ما به این هدف برسیم یعنی امروز همه شما اینجا آمده و حمایت کردید اگر ما و شما اینجا باشیم و این حرکت یک نفری را به یک حرکت گروپی مبدل سازیم قسمیکه کردیم بدون شک ما موفق می شویم و روزی خواهد رسید که هر آن فردیکه مخالفت می کند در واقع دشمن همه ما و شما خواهد بود. "

اعضای نهاد های مدنی و جوانان تاکید کردند که اگر حکومت به خواسته هایشان پاسخ مثبت ندهد آنها دست به تظاهرات و گردهمایی های گسترده خواهند زد.

در همین حال جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه این کار فعالان مدنی را ستایش کرده میگوید:

" کار این جوان قابل ستایش است حکومت از بحث شان حمایت می کند اما این مسئله است که باید به سطح کلانتر در مورد آن صحبت شود بخاطر از بین بردن این مشکل ضرورت است که علمای افغانستان کار کنند و این بحث را ترویج نمایند که از لحاظ اسلام هم یک کار غیر اسلامی است. "

اعضای نهاد جوانان حامی دموکراسی همچنان گفتند، وزارت حج و اوقاف باید از همه ملا امامان مساجد در سراسر کشور بخواهد تا برای مردم در مورد اینکه بد دادن دختران عمل غیر مشروع است آگاهی بدهند.

آنها تاکید کردند که مبارزه عمومی بخاطر رسم نادرست بد دادن دختران می‌تواند بد دادن دختران را به حیث یک فرهنگ بد معرفی کرده و از آن جلوگیری کند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG