لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۰

روسیه میتواند افغانستان را در بخش تجهیز مهمات و آموزش عساکر کمک کند


دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

پس از آنکه وزارت دفاع افغانستان از توافق این کشور با روسیه روی ایجاد یک کمیته مبارزه با تروریزم بین المللی خبر داد، این وزارت یکبار دیگر روی مهم بودن نقش روسیه در پایان دادن خشونت ها در افغانستان تاکید می ورزد.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز پنجشنبه در نشست خبری در کابل گفت روسیه میتواند در بخش تجهیز مهمات و آموزش نیروهای امنیتی افغان مبارزه با تروریزم را در این کشور شدت ببخشد:

" روسیه می تواند با ما در برخی موارد کمک کند، قوای مسلح ما به این ضرورت ندارد که کسی با آنان در میدان جنگ کمک نموده و یکجا با آنان عملیات اجرا کند به این گونه همکاری قطعاً ضرورت نداریم، روسیه میتواند مثلاً در جنگ با تروریزم سهم بگیرد، در بخش آموزش و پرورش همکاری کرده و همچنان روسیه می تواند در بخش مهمات و پرزه جات با ما کمک کند. "

این اظهارات پس از آن صورت می گیرند که به اساس معلومات وزارت دفاع افغانستان در سفر اخیر سرپرست وزارت دفاع به مسکو روی ایجاد یک کمیته نظامی تخنیکی به هدف مبارزه بیشتر با تروریزم بین المللی با روسیه توافق شده است.

اما سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می گوید که جزئیات این توافق پس از برگشت معصوم ستانکزی سرپرست این وزارت به کابل، روشن خواهد شد.

پیش از این سفارت روسیه در کابل از حکومت افغانستان خواسته است تا برای امضای توافقنامه همکاری‌ های نظامی میان این دو کشور آمادگی لازم را اتخاذ کند.

سفیر روسیه این توافقنامه را به نفع حکومت افغانستان خوانده و امضای آن را برای تقویت بخشیدن به این کشور مهم دانسته است.

با آنکه جزئیات در مورد چگونگی این توافقنامه وجود ندارد اما وزارت دفاع افغانستان می گوید که این کشور هیچ نیازی به حضور عساکر روسی در این کشور ندارد و فقط لازم است تا آن کشور در بخش تجهیزات نظامی و آموزش سربازان افغان همکاری کند.

از سوی هم شماری از کارشناسان نظامی و امنیتی افغان می گویند، نیاز است تا تمامی کشورهای جهان به گونه مشترک با تروریزم مبارزه کنند.

امرالله امان یکی از این آگاهان در صحبت با رادیو آزادی گفت، کشورهای جهان باید برای مبارزه با تروریزم یکبار دیگر تعهد شان را تجدید کنند:

" اگر پدیده تروریزم نابود میشود به نفع تمامی دنیاست و هیچ گنجایش وجود ندارد که گفته شود این امر حساسیت برانگیز است، تروریزم یک پدیده سیاه برضد بشریت است باید هر کشور که چه در آسیا است چه در منطقه است چه در اروپا و چه در امریکا است نیاز است تا یکبار دیگر تجدید پیمان کنند تا این پدیده ضد بشری را نابود بسازند. "

این درحالیست که حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان به تازگی در نشست امنیتی مسکو گفته است که کشورهای غربی بدون همکاری روسیه، چین و ایران نمی توانند به اهداف شان در افغانستان دست یابند.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG