لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۷

واکنش پاکستان به موضعگیری جدید حکومت افغانستان


موقف جدید افغانستان در برابر حکومت پاکستان، توقع همکاری در پروسه صلح از پاکستان و مشکل اختطاف در افغانستان از مهمترین مطالب و تبصره های روزنامه های چاپ امروز کابل است.

ویسا

روزنامه ویسا نوشته است که حکومت افغانستان از سیاست دوگانه پاکستان به شورای امنیت ملل متحده شکایت می‌کند اما نویسنده می‌گوید که توقع داشتن از شورای امنیت بجا نیست.

سرمقاله نویس نوشته است که اگر نیروهای امریکایی و ناتو به تعهدات شان در قبال افغانستان پابند می‌بودند حالا نیاز به شکایت از پاکستان مطرح نمی‌بود.

سرمقاله نویس همچنان گفته است که نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل متحده محمود صیل است و او به باور نویسنده کسی است که به علت داشتن تابعیت دوگانه به کابینه راه نیافت و درمورد خط دیورند نیز نظر بدتر از پنجابی‌ها دارد.

چراغ

روزنامه چراغ سرمقاله اش را به وضعیت امنیتی افغانستان اختصاص داده و نوشته است که حکومت افغانستان، امریکا و متحدین دیگر این کشور اگر از اوایل برای موفقیت پروسه صلح تلاش لازم می‌کردند حالا صلح در افغانستان تأمین می‌بود.

سرمقاله نویس گفته است که سناریو صلح در افغانستان مشابه به صلح در فلسطین و اسرائیل بوده که از هفتاد سال بدینسو عملی نشده است.

سرمقاله نویس می‌گوید که با گذشت هر روز تعداد کشته شده‌ها در فلسطین افزایش می‌یابد اما اسرائیل در خاک فلسطین پیشروی می‌کند.

به گفته سرمقاله نویس، افغانستان نیز از چند سال به این طرف با مشکل جدی روبرو بوده، منابع این کشور به تاراج برده می‌شود، افغان ها کشته می‌شوند اما صلح در افغانستان تأمین نمی‌گردد.

سرنوشت

واکنش پاکستان به موضعگیری جدید حکومت افغانستان، روزنامه سرنوشت سرمقاله اش را زیر همین عنوان نوشته است.

سرمقاله نویس می‌گوید که حکومت افغانستان از پاکستان خواست که طالبان مسلح را به صلح حاضر نسازد اما مطابق تعهدات اش در برابر این گروه عملیات را راه اندازی کند.

سرمقاله نویس نوشته است که پاکستان بجای این اقدام هیئت طالبان را از قطر دعوت کرد و بشمول صلح روی برخی موارد با اعضای این هیئت گفتگو کرد.

سرمقاله نویس گفته است که پاکستان این اقدام را پس از آن انجام داد که حکومت افغانستان در برابر طالبان اعلام جنگ کرد و پاکستان با این کارش تلاش می‌کند تا ملامتی ادامه جنگ در این کشور را بدوش حکومت افغانستان اندازد.

سرخط

و روزنامه سرخط در سرمقاله اش به تهدیدات اختطاف اشاره کرده و گفته است که نیروهای امنیتی باید در برابر گروه های اختطافچی با جدیت مبارزه کنند.

سرمقاله نویس نوشته است که پس از مخالفان مسلح دولت اختطاف و حضور افراد مسلح غیر مسئول تهدید جدی برای حکومت و مردم بوده و به گفته نویسنده سرمقاله حکومت تا هنوز در برابر این گروه ها اقدامات لازم انجام نداده است.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG