لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۹

غورزنگ: مرکز تبلیغاتی طالبان در پاکستان است


تواب غورزنگ سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان
تواب غورزنگ سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان

فعالیت برحال ستدیوهای طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی برای تهیه تبلیغات، تشکیل گروه های مشخص برای تهیه ترانه ها و شعارهای طالبان در پاکستان، چیزهای تازه یی است که شورای امنیت ملی افغانستان از آن پرده برمیدارد.

تواب غورزنگ سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان روز دوشنبه در نشست مشترک با سخنگویان حکومت و اداره‌های محلی در کابل گفت، رهبران طالبان که از سوی استخبارات بیرونی گماشته می‌شوند، تلاش می‌ورزند تا جنگ روانی را در افغانستان از این رهگذر به پیش ببرند و با این کار اعمال شان را توجیه کنند.

وی گفت:

" تمامی ویب سایت ها، ستدیوهای ترانه‌ها و شعارهای جنگی طالبان در پاکستان، فعال است و یک گروه خاص را در آنجا برای تولید مواد تبلیغاتی موظف کرده‌اند.

تلاش طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی این است تا جنگ تحمیل شده در افغانستان که این گروه‌ها در آن به حیث مزدوران استفاده می‌شوند را از لحاظ دینی توجیه کنند. گروهی که رهبران اش به خواست استخبارات خارجی تعیین می‌شوند،هیچگاه بالای یک ملت مسلمان حق دادن مشروعیت به این چنین جنگ را ندارند."

پیش از این مردم از حکومت خواسته اند تا مراکز تبلیغاتی طالبان و دسترسی آنان را به فعالیت‌های تبلیغاتی محدود سازد، اما این نخستین بار است که حکومت از فعالیت شبکه‌های تبلیغاتی این گروه در پاکستان، سخن می‌زند.

پیش از این، ریاست عمومی امنیت ملی بارها گفته است افرادیکه در پیوند به انجام حملات هراس افگنانه بازداشت شده‌اند، گفته اند که در مراکز دینی در پاکستان آموزش دیده‌اند.

تنش‌ها میان کابل و اسلام آباد پس از حمله مرگبار در برابر ریاست محافظت رجال برجسته افغانستان که در آن بیش از ۶۰ تن کشته و نزدیک به ۳۵۰ تن دیگر زخم برداشتند، اوج گرفت و مسئولین در حکومت گفتند که این حمله در پاکستان طرح ریزی شده بود.

با آنکه پاکستان در مورد اظهارات تازه حکومت افغانستان در پیوند به موجودیت مراکز تبلیغاتی طالبان در آن کشور ابراز نظر نکرده؛ اما پیش از این بارها چنین اتهام‌ها را رد کرده‌است.

از سوی دیگر، دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور که در این نشست حضور داشت گفت که این سال، سال شکست تمامی گروه‌های تروریستی در افغانستان است.

دواخان مینه پال
دواخان مینه پال

وی افزود:

" سال روان بدون شک سال موفقیت ما است و در این سال، ما بالای مشکلات غالب می‌شویم. تهدیدات بالقوه که اکنون در افغانستان محسوس است، نیروی های دلیر ما در هر نقطه آنرا خنثی می‌کنند."

حکومت افغانستان بر آن شده است تا در پیوند به عملکرد پاکستان در برابر افغانستان به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کند.

اینکه شکایت حکومت افغانستان تا چه پیمانه می‌تواند برای جلوگیری از سیاست مداخله گرانه‌یی پاکستان در برابر این کشور تاثیرگذار باشد، با گذشت زمان روشن خواهد شد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG