لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۶

خامنه‌ای از ورود موترهای ساخت امریکا به ایران انتقاد کرد


رهبر مذهبی ایران بر وارد کردن موتر از خارج در این اواخر انتقاد کرده‌است.

با اینکه شرکت‌های موتر سازی امریکا از چندین دهه به این سو از صادرات مستقیم به ایران منع شده بودند، اما تهران قبلاً به ۲۴ مادل موترهای شارلت شرکت جنرال موتورز اجازه داده بود که از کشورهای دیگر به ایران وارد شوند.

ولی چند روز قبل حکومت ایران این واردات را هم پس از آن ممنوع ساخت که آیت الله علی خامنه‌ای رهبری مذهبی این کشور از آن انتقاد کرد.

او در یک سخنرانی خود این سوال را مطرح ساخت که چرا ایرانی‌ها باید موترهای امریکایی برانند؟

علی خامنه‌ای رهبری مذهبی ایران
علی خامنه‌ای رهبری مذهبی ایران

آقای خامنه‌ای گفت:

" خود امریکایی‌ها موترهای ساخت این کشور را نمی‌رانند. ما گزارش‌های در این باره در رسانه های امریکا دیده‌ایم. آنها می‌گویند که این موترها بسیار تیل مصرف می‌کنند و سنگین اند."

شرکت جنرال موتورز ماه گذشته تقریباً دوصد و پنجاه هزار موتر در امریکا فروخته است.

مسئولان این شرکت به آژانس خبر رسانی اسوشیتد پرس گفته اند که از قبل هم کدام پلان برای داخل شدن در بازار ایران نداشتند. با اینکه ایران دارای یک بازار وسیع موتر فروشی می‌باشد ولی شرکت‌های موتر سازی غربی در آن نفوذ نکرده‌اند. در حالیکه چندین کشور اروپایی تحریم بر صادر کردن موترها به ایران را در ماه جنوری گذشته دور ساختند، ولی امریکا باز هم نمی‌خواهد که روابط تجارتی با ایران داشته باشد.

سخنگوی شرکت جنرال موتورز گفته است که این شرکت با در نظرداشت تحریم‌های وضع شده از سوی امریکا بر ایران موترهای خود را به این کشور صادر نخواهد کرد.

بدون موترهای که قبل از انقلاب سال ۱۹۷۹ در ایران ساخته شده‌اند اکنون تعداد نسبتاً کم موترهای امریکایی در ایران دیده می‌شوند.

موترهای امریکایی در ساحۀ آزادی در تهران فروخته می‌شوند ولی مشتریان باید یک سلسله قیودات رانندگی را مراعات کنند.

پس از اینکه تهران با امضای توافقنامۀ اتُمی با غرب پذیرفت که برنامۀ اتُمی خود را در بدل کاهش تعزیرات محدود می‌سازد، ایران اعلان کرد که می‌خواهد یک کشور مهم تولید و استفاده از موترها شود.

تهران در این زمینه با چندین شرکت موترسازی در اروپا تماس گرفته است تا شرکت های بزرگ تولید موتر در ایران بگشایند.

با شرکت‌های چون فیات، مرسیدس بنز، پیژو، رینو و فولکس واگن تماس گرفته شده‌است.

گزارش رسانه های ایرانی می‌گوید مقامات این کشور در گردهمایی اقتصادی روز چهارشنبه در مینسک اعلان کردند که با همکاری شرکت ماز بیله روس یک شرکت مشترک موتر و تراکتور سازی در شهر تبریز می‌گشایند.

این شرکت که قرار است در ماه اگست آینده بکار آغاز کند لاری و سرویس های دیزلی و گازی تولید خواهد کرد.

تولیدات موترهای داخلی ایران هنگام تعزیرات در سال ۲۰۱۱ یک میلیون و پنجصد و شصت هزار بود ولی درسال ۲۰۱۳ به ۷۴۰ هزار موتر کاهش یافت.

سال ۲۰۱۴ ، یک میلیون و یکصد هزار موتر در ایران ساخته شد. مقامات این کشور می‌گویند آرزو دارند که تا سال ۲۰۱۸ یک میلیون و ششصد هزار موتر تولید کنند و تا سال ۲۰۲۰ این شمار به سه میلیون برسد.

XS
SM
MD
LG