لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۲

صلیب سرخ: قانون حقوق بشردوستانه وجود دارد، اما رعایت نمی‌شود


گزارش ها در مورد کشتار توسط جنگسالاران تشنه به خون، بمباردمان توسط بمب های بیرلی و خشونت های جنسی در جهان آنقدر زیاد شده است که در زمینهء اقدامات برضد آن زیاد توجه نمی شود.

یک علت آن شاید این باشد که درجهان به شمول افغانستان موارد تخطی از حقوق بشری خیلی افزایش یافته است.

هیلن دورهام(Helen Durham) مسئول حقوق و پالیسی سازمان صلیب سرخ بین‌المللی پذیرفته است که وضعیت حقوق بشر نسبت به گذشته در جهان وخیم تر شده است.

کنوانسیون حقوق بشر ژینو که طرح نخست آن در قرن نزدهم ارایه شده است، چهار اصل اساسی دارد. در این اصول که حدود دوصد کشور جهان آن را امضا کرده اند، مصونیت افراد ملکی، کارمندان موسسات خیریه، زخمی ها و اسرای جنگ تقاضا شده است.

اما گفته می شود که به شمول سوریه، یمن و افغانستان در کشورهای زیاد از این اصول سرپیچی می‌شود.

نهادهای ناظر حقوق بشر می‌گویند این تخطی‌ها صلاحیت پنج عضو دایمی سازمان ملل متحد را مورد سوال قرار داده‌است.

هیلن دورهام که به شمول میانمار و اندونیزیا در برخی کشورهای دیگر هم در سازمان صلیب سرخ کار کرده، به آژانس خبری رویترز گفته است، در عمل به وضاحت دیده می‌شود که عدم توجه به اصول ابتدایی قانون حقوق بشردوستانه مشکلات بزرگ را به وجود می آورد. قانون حقوق بین‌المللی بشردوستانه وجود دارد، اما مراعات نمی شود.

به تاریخ بیست وسوم و بیست و چهارم ماه جاری، اجلاس سران کشورهای جهان در شهر استانبول ترکیه تدویر می یابد و یکی از موضوعات مهم بحث اجلاس این خواهد بود که به اردوهای جهان و گروه های مسلح قناعت داده شود که قانون حقوق بشردوستانه را مراعات کنند.

در ماه دسامبر سال گذشته میلادی صلیب سرخ بین المللی یک طرح را در مورد میکانیزم عملی ساختن قانون حقوق بشردوستانه ارایه کرد که پذیرفته نشد.

هیلن دورهام(Helen Durham) مسئول حقوق و پالیسی سازمان صلیب سرخ بین‌المللی می‌گوید، طرح این سازمان اگر نمی‌تواند همۀ مشکلات موجود را در زمینۀ تطبیق قانون حقوق بشردوستانه حل کند، حداقل یک گام به جلو خواهد بود.

آی. سی. آر. سی امیدوار بود که با تطبیق طرح ارایه شده توسط این سازمان، سطح تلفات در جنگ ها کاهش یافته و رسانیدن مساعدت های بشری آسان تر شود، اما برخی کشورهای جهان با این تصور که طرح صلیب سرخ بین‌المللی فعالیت‌های آنها را محدود خواهد ساخت، از امضای آن خودداری کردند.

XS
SM
MD
LG