لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۹

تلفات افراد ملکی در افغانستان بیشتر از تخمین مقامات است


روزنامه گاردین:

روزنامۀ گاردین چاپ بریتانیا با اشاره به تلفات افراد ملکی در افغانستان تحت عنوان "تلفات افراد ملکی در افغانستان بیشتر از تخمین مقامات است" می‌نویسد:

به ارتباط کشته شدن دو کودک، ارقام تازه ارایه شده توسط یک مقام افغان و به استناد جزئیات تحقیقات نظامی بریتانیا، تلفات افراد ملکی در افغانستان کم اهمیت جلوه داده شده‌است.

در این گزارش گاردین که توسط دو تن نوشته شده‌است به ارقام حکومت افغانستان، بمباردمان در سال ۲۰۱۱ میلادی و به دو کودکی اشاره می‌شود که در آغاز در مورد کشته شدن آنها اسناد و شواهدی لازم جمع آوری شده بود، اما نشر نشد.

مقامات می‌گویند، در جریان همان بمباردمان بیش از ۱۰ تن دیگر از افراد ملکی نیز کشته شده بودند.

روزنامه می‌نویسد که تعیین تعداد تلفات افراد ملکی در افغانستان یک دشواریست و احتمال دارد که در جریان پانزده سال جنگ در افغانستان صدها تن دیگر هم کشته شده باشند، اما ثبت نشده‌اند.

اخیراً در مورد کشته شدن دو کودک معلومات به نشر رسیده‌است که ادعا می‌شود در دو رویداد جداگانه در اثر تیر اندازی نیروهای بریتانیایی در جنوب افغانستان کشته شده‌اند. پولیس بریتانیا نیز در این مورد تحقیقات را انجام داده‌است.

روزنامۀ گاردین به حمله بر مراسم عاشورا در سال ۲۰۱۱ میلادی نیز اشاره می‎کند که در آن وقت از کشته شدن ۸۰ تن در آن گزارش داده‎شد، اما به نوشتۀ گاردین یک سخنگوی رئیس جمهور غنی در ماه گذشته گفت که در اثر آن رویداد ۹۰ تن کشته شده اند.

در گزارش گاردین گفته می‎شود که کارمندان نهادهای حقوق بشر نیز در مورد دشواری‎ها و آزمون‎ها در زمینۀ ثبت تعداد قربانیان جنگ بعد از سقوط طالبان، ابراز نگرانی کرده بودند.

روزنامۀ گاردین می‌نویسد، در ۹ سال گذشته حدود ۲۵ هزار ملکی در افغانستان کشته و ده‎ها هزار تن دیگر مجروج شده‎اند، اما تخمین می‎شود که ارقام واقعی از این هم بیشتر باشد.

نشریۀ انترنیشنل بزنس تایمز:

نشریۀ انترنیشنل بزنس تایمز در مورد کشته شدن دو عسکر ناتو در ولایت کندهار توسط پولیس محلی افغان گزارشی را نشر کرده‌است که در آغاز آن می‌نویسد:

دو عسکر رومانیایی که در مأموریت ناتو در افغانستان شامل بودند، در اثر تیراندازی افراد مشکوک مربوط به پولیس محلی افغان کشته شدند. دو تن از افراد یک قطعۀ پولیس محلی که توسط آموزگاران ناتو آموزش می‌دیدند، صبح روز شنبه تیر اندازی را بالای آنها آغاز کردند.

وزارت دفاع رومانیا گفته‌است، بعد از این حمله عساکر مجروح به شفاخانه انتقال داده شدند که دو تن آنها وفات کردند. وضعیت صحی عسکر سوم که در این رویداد زخمی شده، قابل اطمینان خوانده شده‌است.

حمله کننده‌گان در اثر تیر اندازی نیروهای ناتو کشته شدند.

به نوشته نشریۀ انترنیشنل بزنس تایمز، حملات نیروهای افغان بالای همتایان خارجی شان نسبت به سالیان گذشته، کاهش یافته‌است.

سخنگوی والی کندهار گفته‌است که به ارتباط این رویداد یک پولیس دستگیر شده‌است و تحقیقات در این رابطه جریان دارد.

رومانیا در چوکات مأموریت "حمایت قاطع" ناتو ۶۵۰ نظامی در افغانستان دارد که مصروف آموزش و مشورت دهی نیروهای افغان اند.

نشریۀ انترنیشنل بزنس تایمز از قول ائتلاف به رهبری ناتو در افغانستان نوشته‌است، این رویداد مأموریت آموزش نیروهای افغان توسط این پیمان را متضرر نخواهد ساخت.

XS
SM
MD
LG