لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۶

اقدامات غنی بر ضد فساد همکاری‌های جامعه جهانی را جلب خواهد کرد


ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید حکومت به تعهدات‌اش با جامعه جهانی در رابطه به مبارزه با فساد اداری عمل کرده‌است.

معاون سخنگوی رئیس جمهور روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت رئیس جمهور غنی اقدامات در امر مبارزه با فساد اداری را در نشست سران برای مبارزه با فساد در لندن، به گوش جهانیان خواهد رسانید و برای مبارزه با فساد، اقدامات انجام شده از سوی حکومت در این بخش را با جامعه جهانی شریک خواهد ساخت.

دوا خان مینه‌پال معاون سخنگوی رئیس جمهور روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت حکومت افغانستان همه تعهداتی را بجا آورده که با جامعه جهانی در بخش مبارزه با فساد انجام داده‎است.

اهدافی را که جامعه جهانی برای ما تعیین کرده بود، تکمیل شده است.
اهدافی را که جامعه جهانی برای ما تعیین کرده بود، تکمیل شده است.

آقای مینه‎پال می‌گوید:

"اهدافی را که جامعه جهانی برای ما تعیین کرده بود و تعهداتی را که افغانستان کرده بود، تکمیل شده و در مورد آن اقدامات صورت گرفته‌است، بدون شک گزارش اقدامات رئیس جمهور در این مورد برای جامعه جهانی قناعت بخش خواهد بود و همکاری‌های بیشتر جامعه جهانی در این راستا را جلب خواهد کرد."

بریتانیا روز پنجشنبه میزبان رهبران سیاسی و تجاری جهان در لندن است و هدف از این نشست برجسته کردن ضرورت مبارزه با فساد و گفتگو برای جلوگیری از این پدیده‌است.

رئیس جمهور محمد اشرف غنی در حالی در این نشست اشتراک می‌کند که دو روز قبل دیوید کامرون صدراعظم بریتانیا افغانستان و نایجریا را فاسدترین کشورهای روی زمین توصیف کرده‌است.

پیش از این اتحادیه اروپا موجودیت فساد در افغانستان بخصوص در سیستم قضایی این کشور را نگران کننده خواند.

همچنان چندی قبل سازمان شفافیت بین‌المللی، افغانستان را در رده سه کشور فاسد جهان قرار داده گفت که مردم این کشور سالانه دو میلیارد دالر رشوت پرداخت می‌کنند.

سازمان شفافیت بین‌المللی، افغانستان را در رده سه کشور فاسد جهان قرار داده است.
سازمان شفافیت بین‌المللی، افغانستان را در رده سه کشور فاسد جهان قرار داده است.

با آنکه حکومت افغانستان اقدامات‌اش را در بخش مبارزه با فساد برجسته می‌خواند؛ اما شماری از نهادهای مبارزه با فساد این اقدامات را کافی نمی‌دانند.

خان زمان امرخیل رئیس شبکه غیر دولتی مبارزه با فساد اداری به رادیو آزادی گفت شماری از حلقات در داخل حکومت برای پایان دادن به فساد موانع ایجاد کرده‌اند و مردم از اقدامات حکومت در این راستا قانع نیستند.

آقای امرخیل می‌افزاید:

"رئیس صاحب جمهور و تیم‌شان که به لندن رفته و می‌خواهند در کنفرانس بین‌المللی اشتراک نموده و به جامعه جهانی مسایلی را بگویند که حکومت توانسته با فساد مبارزه کند اما وقتی پس برگردند به مردم بگویند مردم تا هنوز قانع نیستند و این حرف‌ها نمی تواند آنان را قناعت بدهد زیرا در اکثر موارد حکومت بشکلی که قناعت مردم را فراهم کند با فساد مبارزه نکرده‌است."

اما رئیس جمهور هفته گذشته در کابل فساد اداری در کشور را شرم ملی خواند و اطمینان داد که مبارزه در این بخش را جدی‌تر خواهد ساخت.

مشخص نیست که با وجود فساد اداری موجود در افغانستان حکومت تا چه حد خواهد توانست کمک‌های بیشتر جامعه جهانی را جلب کند.

اما به باور خان زمان امرخیل رئیس شبکه مبارزه با فساد، مشکل است که قناعت جامعه جهانی در شرایط فعلی در این مورد حاصل شود.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG