لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۵

حکومت افغانستان باید در رشد سینما و فرهنگ فلمسازی توجه کند


در هفتمین دور جشنواره هنری "پنجرۀ رو به صلح" از مجموع ۲۰ فلم مستند و داستانی، دو فلم مستند افغانی در کابل به نمایش گذاشته شد.

ده‌ها شرکت کننده برای تماشای فلم مستند "رپ زیر پوست افغانستان" از ساخته‌های شریف سعیدی و مستند "من و خودم" از ساخته‌های پیمان آرینفر روز چهارشنبه در مرکز منبع معلومات پوهنتون کابل گرده هم آمده بودند.

در مستند نخست کارگردان سعی کرده تا زندگی و مشکلات یک گروهی از رپرهای جوان افغان را به نمایش بگذارد و کارگردان مستند دوم مشکلات اجتماعی جوانان نو بالغ را که مبتلا به استمناء یا خود ارضایی هستند را به تصویر کشیده است.

پیمان آریانفر کارگردان مستند "من و خودم" در صحبت با رادیو آزادی گفت که در اجتماع افغانی اکثریت خانواده‌ها در رابطه به آموزشدهی مسایل جنسی با فرزندان نوبالغ‌شان حرف نمی‌زنند.

وی گفت:

" فلم من و خودم مشکلات جوانانی را که نو بالغ می‌شوند و مشکلاتی را که در جامعه دارند، مشکلاتی را که همراه فامیل خود دارند یعنی نارسایی‌های جامعه از لحاظ جنسی برای یک جوان می‌باشد. امیدوار هستم که من توانسته باشم قسمتی از چیزی را که من می‌خواستم برای جامعه تقدیم کنم."

جشنواره هنری "پنجره روبه صلح" از سوی خانه سینمای مستند افغانستان در کابل راه اندازی شده و تا کنون از مجموع ۲۰ فلم مستند و داستانی ۱۶ فلم به نمایش گذاشته شده‌است.

شرکت کنندگان این جشنواره مطلب بر اهمیت رشد سینما در کشور تأکید کرده از حکومت می‌خواهند تا با حمایت از فلمسازان جوان، زمینه گسترش فرهنگ فلمسازی را در این کشور فراهم نماید.

سید فرهاد هاشمی یکتن از این شرکت کنندگان در صحبت با رادیو آزادی گفت:

" این مستند‌ها هم از لحاظ تخنیک و هم از لحاظ محتوا احساسات بیننده‌های که در اینجا اشتراک داشتند، برانگیخت و ساختن این گونه فلم‌ها در وضعیتی که ما در افغانستان اکثریت فلم‌های تقلیدی را داریم که از کشورهای همسایه تقلید می‌کنند متأسفانه به مشکلاتی که جوانان ما دارند آنقدر سرسازگاری ندارد در مقایسه به آن فلم‌ها یک دستآورد بسیار زیاد خوب بود."

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این مسئولان ریاست افغان فلم گفته اند که غیر اکادمیک بودن فلمسازان و وارد شدن افراد غیر حرفوی در صحنه سبب شده تا صنعت فلمسازی در کشور با چالش‌های جدی روبرو شود.

با این همه شماری از فلمسازانی که در جشنواره پنجره رو به صلح " فلم‌های مستند‌ شان را به نمایش گذاشته‌اند از حکومت می‌خواهند تا برای جلب و رضایت مخاطبان هنر هفتم یا سینما در داخل کشور، آموزشگاه‌های حرفوی را ایجاد و زمینه تولید کارهای خلاقانه را فراهم نماید.

گزارش: ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG