لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۳

بسته شدن تورخم و اضرار اجتماعی و اقتصادی آن برای افغانها


بخاطر بسته شدن دروازه تورخم افغانها نه تنها از لحاظ اجتماعی بلکه از لحاظ اقتصادی نیز متضرر شده اند.

اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید، پس از بسته شدن دروازه تورخم بروی مردم، هزاران موتر مملو از مواد خوراکه، در دو طرف این دروازه متوقف شده‌اند.

خانجان الکوزی معاون این اتاق روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، افغانستان از لحاظ افتصادی بخاطر بسته شدن این دروازه میلیون‌ها دالر خساره مند شده‌است.

افغانستان از لحاظ افتصادی بخاطر بسته شدن این دروازه میلیون‌ها دالر خساره مند شده‌است.
افغانستان از لحاظ افتصادی بخاطر بسته شدن این دروازه میلیون‌ها دالر خساره مند شده‌است.

وی گفت:

" تقریباً در حدود ده میلیون دالر روزانه برای ما ضرر می‌رساند متوقف می‌سازند موتر‌ها را جنس تاجران خراب می‌شود تاریخ آن می‌گذرد بناءً ما امیدوار هستیم که دولت در این زمینه توجه نماید زیرا خساره روز به روز زیاد شده می‌رود."

دروازه تورخم از سه روز بدینسو از سوی مسئولان امنیتی پاکستان به روی مسافرین بسته شده‌است.

مقامات افغان می‌گویند، پس از اینکه نیروهای سرحدی افغان مانع اعمار تاسیسات نظامی از سوی ملیشه‌های پاکستانی در نقطه صفری خط دیورند شدند آنها دروازه تورخم را بروی مسافران بسته کردند.

تلاش نمودیم تا در این مورد نظر وزارت خارجه را داشته باشیم اما آنها از صحبت در این مورد خودداری کردند.

از سوی هم برخی از کارشناسان مسایل حقوقی می‌گویند، به اساس یک تعامل از سال‌ها بدینسو مردم از دروازه تورخم رفت و آمد می‌کردند و هیچ کس حق ندارد این دروازه را بروی مردم بسته کند.

اجمل هودمن یکتن از این کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی گفت، با آنکه اقدامات بخاطر جلوگیری از تهدیدات امنیتی در دروازه تورخم ضرور است اما رهبران هر دو کشور حق بسته کردن این دروازه را ندارند.

اجمل هودمن
اجمل هودمن

وی گفت:

" به اساس تعامل و عرف که میان مردم است این دروازه باید به روی آنها باز باشد بخاطر جلوگیری از تهدیدات امنیتی در آنجا باید تدابیر گرفته شود، اما بسته کردن این دروازه به نفع هیچ یک آنها تمام نمی‌شود."

شماری از تاجران افغان می‌گویند که هم اکنون بیشتر مواد غذایی و برخی مواد ضروری دیگر از دروازه شرقی کشور یعنی تورخم به کشور وارد می‌شود و همه روزه ۱۰۰۰ الی ۱۵۰۰ موتر تجار افغان از این دروازه رفت و آمد می‌کنند.

در همین حال آقای هودمن می‌گوید: اگر حکومت به طور اساسی به این مشکل رسیدگی نکند پاکستان همواره با بسته کردن این دروازه حکومت افغانستان را تحت فشار قرار می‌دهد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG