لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۵

ابدالی: توافقنامه بندر چابهار تکمیل شده است


حکومت افغانستان امیدواری دارد که توافقنامه بندر چابهار با هند و ایران، در ماه جون امسال رسماً امضا شود.

شیدا ابدالی سفیر افغانستان در دهلی نو به رادیو آزادی گفت: این توافق پس از سال ها انتظار حالا تکمیل شده است.

تلاش ها برای ساختن بندر چابهار میان افغانستان، ایران و هند از سال ۲۰۰۳ میلادی آغاز شده بود.

حکومت افغانستان پس از سیزده سال تلاش در مورد داشتن یک راه بحری جهت معاملات تجارتی، امیدوار است که ثمره اش را پس از یک ماه بگیرد.

شیدا ابدالی سفیر افغانستان در دهلی نو میگوید: با وجود گشایش بندر چابهار، تاجران افغان میتوانند به داد و ستد تجارتی و انتقال کالا ها از بندر کراچی پاکستان ادامه دهند اما به گفته وی، بیشتر از بندر چابهار برای تجارت استفاده خواهد شد.

" با امضای این توافقنامه، تاجران افغان، هند و ایرانی خواهند توانست تا میان کشور های شان سلسله تجارت را آغاز کنند. و در ساحاتی که در داخل بندر برای تاجران سه کشور مشخص میشود، در آنجا سرمایه گذاری خود را داشته باشند و تجارت را با امضای توافقنامه آغاز کنند."

بندر چابهار در سیستان و بلوچستان ایران، یگانه بندر بحری آنکشور است که با اقیانوس هند ارتباط دارد.

این بندر برای کشور های همسایه ایران، مانند افغانستان و آسیای میانه که سرحد بحری ندارند، خیلی با اهمیت است.

چابهار با مرز افغانستان، نه صد کیلومتر فاصله دارد که از لحاظ اقتصادی برای کشور و ارتباط دادن آن با هند خیلی با اهمیت دانسته میشود.

به باور مقام های افغان، این بندر میتواند اتکای افغانستان را به بندر کراچی پاکستان کاهش دهد، راهی که بعضاً تاجران افغان برای انتقال کالا های تجارتی با مشکلاتی روبرو میشوند.

در ماه حمل مقامات افغانستان، هند و ایران در دومین نشست تخنیکی روی متن موافقتنامه سه جانبه بندر چابهار برای ایجاد دهلیز ترانسپورتی و ترانزیتی بین‌المللی در شهر دهلی نو به توافق رسیدند.

قرارداد بندر چابهار میان هندوستان و ایران در ماه می پارسال امضا شد اما تاکنون کار جدی در مورد استفاده از این بندر آغاز نشده است.

کارشناسان اقتصادی روی اهمیت بندرچابهار تاکید کرده و می ‌گویند که حکومت باید تلاش نهایی اش را به خرچ دهد تا از این بندر استفاده گسترده کند.

به گفته این آگاهان، رشد اقتصادی زمینه رشد اجتماعی را مساعد ساخته میتواند و در تأمین امنیت کشور نیز نقش مهمی را ایفا می‌ کند.

جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG