لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۵

صندوق بین‌المللی پول قرضه‌های درازمدتش را به افغانستان آغاز میکند


د افغانستان بانک می گوید که به علت برآورده شدن معیارهایی که از سوی صندوق بین المللی پول به هدف آوردن اصلاحات در سکتور اقتصادی و بودجه تعیین شده بود، حالا افغانستان می تواند از سهم‌اش در صندوق بین المللی پول استفاده کند.

انتظار می رود تا دو هفته دیگر افغانستان وارد برنامه تازه صندوق وجهی پول گردد.

خلیل صدیق رئیس د افغانستان روز شنبه در نشست خبری در کابل گفت صندوق بین المللی پول تا دو هفته آینده قرضه‌های دراز مدتش را به افغانستان آغاز خواهد کرد.

خلیل صدیق رئیس د افغانستان
خلیل صدیق رئیس د افغانستان

وی گفت:

"با دستآوردهای که سیستم بانکی کشور در طبقی اهداف خود داشت، قناعت جامعه جهانی بخصوص صندوق بین المللی پول و بانک جهانی بر آورده شد و آنها حاضرشدند که به پروگرام طولانی تری که یک شکل قرضه‌ها بخاطر کمک با وضع بیلانس تادیات کشور میباشد و معمولاً الی پنج سال این قرضه‌ها دوام میکند، افغانستان با آنها با یک پروگرام بزرگتر پیش خواهد رفت که مذاکرات آن در ماه جوزا آغاز میگردد."

در گزارش تازه یی که از سوی صندوق بین المللی پول نشر شده است، این نهاد جهانی، خروج نیروهای خارجی، افزایش خشونت‌ها و متمرکز شدن توجه دولت افغانستان در امر مبارزه با هراس افگنی را از علت هایی دانسته است که اقتصاد این کشور را در وضعیت سخت قرار داده است.

اما با این همه نگرانی ها، اصلاحات آورده شده از سوی افغانستان در سکتور اقتصادی و بودجه ستودنی گفته شده است.

نُه ماه پیش صندوق بین المللی پول برای افغانستان ۱۱۴.۲ میلیارد افغانی را هدف تعیین کرد و مسئولان این صندوق گفتند در صورت برآورده شدن این هدف، افغانستان به قرضه‌های درازمدت و حمایت اقتصادی این صندوق دست خواهد یافت.

اکنون د افغانستان بانک می‌گوید این کشور بالاتر از هدف تعیین شده هیئت رهبری صندوق بین المللی پول که ۱۲۲ میلیارد افغانی میشود گرد آورده است.

به گفته مسئولان د افغانستان بانک با آوردن این اصلاحات، در سال آینده اقتصاد افغانستان دو درصد رشد خواهد داشت.

با این همه،غلام حبیب روزترا یکی از کارشناسان اقتصادی این میزان بلند اصلاحات در بخش اقتصادی افغانستان را گام مثبت میداند و میگوید، افغانستان با موفقیت در این راستا باور نشست‌های جهانی را به دست آورده و نیاز است تا این پیشرفت‌ها را درست مدیریت کند.

وی گفت:

"این خوش خبری برای مردم افغانستان است و نیز برای نشست‌های که در وارسا و بروکسل گرفته میشود این پیام را میرساند که افغانتسان در حال حرکت به جهت مثبت است و این بالای افغانستان تاثیرات مثبت خواهد داشت و دلبستگی کشور‌ها را برای ادامه کمک‌ها به افغانستان بیشتر می‌سازد."

از سوی دیگر سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان میگوید در یک سال گذشته معیار‌های صندوق وجهی پول را در باره تنظیم سیستم مالی، تقویه سیستم بانکی، جمع آوری مالیات، اصلاحات مالی و مبارزه با فساد برآورده ساخته است.

کارشناسان افغان نسبت به پیش بینی‌ها در مورد رشد دو درصدی اقتصادی در سال جاری در کشور خوشبین اند.

غلام حبیب روزترا یکی از این آگاهان می‌گوید در این صورت، میزان بیکاری در افغانستان کاهش می یابد و پروژه‌های بیشتر زیربنایی در کشور عملی خواهد شد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG