لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۲

غنی: تصمیم انتقال برق ترکمنستان از راه سالنگ را حکومت گذشته گرفته است


ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که انتقال پنجصد کیلوولت برق ترکمنستان به پیشنهاد اعضای کابینه قبلی محمد اسماعیل خان و به امضای مارشال محمد قسیم فهیم معاون رئیس جمهور سابق از راه سالنگ تعیین شده است.

محمد اشرف غنی این اظهارات را روز یکشنبه در نشستی که با شرکت اعضای هر دو مجلس شورای ملی در ارگ ریاست جمهوری برگزار شده بود بیان کرده و اطمینان داد که تمام اسناد این پروژه را در اختیار شورای ملی قرار می دهد.

رئیس جمهور به وکلا گفت که آنان صلاحیت نظارت را دارند و تمام اسناد را مطالعه کنند تا گام به گام واضح گردد که کی، چه وقت، و به اساس کدام دلایل این فیصله را انجام داده است.

وی گفت:

"رئیس جمهور گفت که سه سال قبل با مردم بامیان تعهد شده است که برق از پنج میگاوات بیشتر نبود، اما به اساس طرح جدید حکومت وحدت ملی ۳۰۰ میگاه وات برق به بامیان داده میشود."

محمد اشرف غنی همچنان گفت که به اساس پلان گذشته برای بامیان در سال ۲۰۲۲ برق داده می شد اما حکومت با انتقال برق از مسیر سالنگ همین حالا برق بیشتر و مطمین را برای بامیان تأمین می‌کند.

در این نشست رئیسان و اعضای ولسی جرگه و مشرانو جرگه، از ایجاد طرح کمیسیون ملی به منظور بررسی انتقال برق ۵۰۰کیلوولت استقبال کردند.

اطلاعیه نشر شده ریاست جمهور افغانستان در این مورد می‌گوید که هر دو روسای شورای ملی از مردم خواسته اند تا در تطبیق پروژه برق منافع ملی را در نظر داشته باشند و اعتراض‌ها باید در این بخش پایان یابد.

این در حالیست که قرار است روز دوشنبه در واکنش به تغییر مسیر انتقال برق ترکمنستان که حکومت راه سالنگ را به آن انتخاب کرده، یک مظاهره راه اندازی گردد.

از سوی دیگر قوماندانی عمومی گارنیزیون با نشر یک اعلامیه مشترک با نیروهای امنیتی افغان گفته است که مظاهره کنندگان باید تمام اصول تظاهرات را در نظر بگیرند.

در اعلامیه گارنیزیون آمده است که مظاهره کنندگان باید از خشونت کار نگیرند، مسلح نباشند، از دو و دشنام، تهدیدات و چور و چپاول خودداری کنند.

در خبرنامه گارنیزیون گفته شده است که اگر مظاهره کننده گان از این رهنمایی‌ها تخطی کنند با آنان برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG