لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۵

محقق: تهدید‌ات امنیتی بالای رشد مخابرات تاثیر منفی گذاشته است


معاون دوم ریاست اجرائیه حکومت وحدت ملی اطمینان می‌دهد که موضوع تهدیدات امنیتی در برابر گسترش مخابرات و تکنالوژی معلوماتی در افغانستان را در شورای امنیت این کشور مطرح خواهد کرد.

محمد محقق روز سه شنبه در مراسم به مناسبت تجلیل از روز جهانی مخابرات در کابل گفت، یکی از چالش‌های عمده فرا راه گسترش مخابرات و تکنالوژی معلوماتی ناامنی‌ها و تهدید‌های امنیتی در کشور می‌باشد.

آقای محقق گفت، اگر تهدید‌های امنیتی کاهش یابد سرمایه گذاری‌ها در بخش مخابرات و تکنالوژی معلوماتی بیشتر می‌گردد.

یکی از چالش‌های عمده فرا راه گسترش مخابرات و تکنالوژی معلوماتی ناامنی‌ها و تهدید‌های امنیتی در کشور می‌باشد
یکی از چالش‌های عمده فرا راه گسترش مخابرات و تکنالوژی معلوماتی ناامنی‌ها و تهدید‌های امنیتی در کشور می‌باشد

وی گفت:
"از اینجا من به رهبری وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی اطمینان و به روسایی محترم‌شان وعده می‌دهم که در جهت رفع این تهدید‌ها در شورای امنیت این موضوع را مطرح کرده پیگیری نمایم تا اینکه از این تهدید‌ها جلوگیری شود و سرمایه گذاری در این عرصه بیشتر گردد."

معاون دوم ریاست اجرائیه همچنان از وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی خواست تا در زمینه پائین آمدن نرخ مکالمات و با کیفیت ساختن خدمات انترنتی و تلیفونی تلاش نماید.

به اساس معلومات وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، هم اکنون ۲۵ میلیون تن از خدمات تلیفونی و دو میلیون تن دیگر از خدمات انترنتی در افغانستان استفاده می‌کنند.

اما این وزارت می‌گوید که خدمات مخابراتی و انترنتی بیشتر در ولایات ناامن با تهدید‌های امنیتی مواجه است.

به گفته مسئولان این وزارت، در بسیاری موارد حتی در درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و مخالفین مسلح آنتن‌های شبکه‌های مخابراتی تخریب گردیده‌اند.

بریالی حسام معین این وزارت می‌گوید، با وجود این همه مشکلات امنیتی و چالش‌ها در یک دهه گذشته این وزارت دستآورد‌های خوب در عرصه رشد مخابراتی و تکنالوژی معلوماتی داشته است .

وی گفت:

"وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی با طرح و تدوین پالیسی‌ها و حمایت از سرمایه گذاری‌های خصوصی توانسته است این سکتور را در مسیر تکامل رهنمایی و دسترسی به خدمات را به گونه بی‌پیشینه‌ای افزایش دهد. این وزارت تلاش می‌نماید تا پالیسی‌های لازم برای رشد و ایجاد زمینه‌های سالم در مارکیت را تدوین کند."

به اساس معلومات وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی هم اکنون بیش از هفت شبکه مخابراتی خصوصی و دولتی در افغانستان فعالیت دارند که به مردم خدمات مخابراتی و انترنتی را فراهم می‌نماید.

بریالی حسام معین این وزارت می‌گوید، به هدف افزایش تعداد استفاده کنند‌گان از تلیفون‌های موبایل و با در نظرداشت گسترش روابط اقتصادی و تجارتی با کشور‌های منطقه نیاز است تا سیستم مخابراتی این کشور معیاری و بیشتر تقویت شود.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG