لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۴

دانش: عاملین خشونت علیه خبرنگاران بازداشت خواهند شد


مقامات وزارت داخله افغانستان اطمینان می‌دهند که عاملین خشونت علیه خبرنگاران در مظاهره اخیر شهر کابل را به زودی بازداشت می‌کنند.

نجیب دانش معاون سخنگوی این وزارت روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که آنان تلاش می‌کنند به کمک تنظیم کنندگان مظاهره عاملین این رویداد را شناسایی و آنان را به پنجه قانون بسپارند.

نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان
نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان

وی گفت:

"ما از دوستان که تنظیم و مدیریت می‌کردند این مظاهره و تجمعات را درخواست کردیم و طلب داریم که در این راستا همکاری کنند، این افراد را شناسایی کنند تا اینکه ما اقدام بکنیم."

شماری از خبرنگاران به روز دوشنبه زمانی مورد خشونت از سوی مظاهره کنندگان قرار گرفتند که می‌خواستند از جریان مظاهره که درعکس العمل به انتقال لین برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان از راه سالنگ در شهر کابل راه اندازی شده بود، گزارش تهیه کنند.

این کار مظاهره کننده‌ها با عکس‌العمل تند شماری از خبرنگاران نیز رو برو شده‌است.

فریدالله و احمد جاوید آرزومند دو تن از این خبرنگاران در صحبت با رادیوآزادی از حکومت خواستند تا این موضوع را جدی گرفته و عاملین آنرا مجازات نماید:

" خبرنگار برای چه آمده بود؟ برای اینکه صدای اینها را تا ریاست جمهوری برساند ما این عمل وحشیانه را به شدید ترین الفاظ محکوم می‌کنیم از دولت و کسانیکه تظاهرات را برگزار کرده بودند می‌خواهیم که عاملین آنرا شناسایی کنند."

"من این عمل را به شدت تقبیح می‌کنم در بین اینها حلقاتی بودند که برای ژورنالیستان توحین کردند و کمره‌های شانرا شکستانده و خود شان را لت و کوب کردند، اگر ژورنالیستی گناه است برای ما بگویند که گناه است پس از این باید با ژورنالیستان چنین کاری نشود."

در همین حال (نی) یا دفترحمایت از رسانه های آزاد افغانستان به روز دوشنبه ضمن محکوم کردن این خشونت گفت که هشت خبرنگار و فلمبردار مورد لت و کوب قرار گرفته اند.

از سوی دیگر وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان لت و کوب خبرنگاران را یک موضوع نگران کننده می‌داند.

هارون حکیمی سخنگوی این وزارت در مورد به رادیوآزادی چنین گفت:

"حرکت های متشدد در برابر کارمندان رسانه ها چیزیست که نگرانی وزارت اطلاعات و فرهنگ را برانگیخته است و ما از تمام هموطنان ما می‌خواهیم که به کارمندان رسانه‌ها توجه داشته باشند زیرا اینها کسانی اند که در قسمت رساندن صدا و اطلاعات شان با آنها کمک می‌کنند."

وی گفت که خشونت در برابر خبرنگاران بالای روحیه ژورنالیستان، دسترسی به اطلاعات و آزادی بیان تأثیر منفی می‌گذارد.

آقای حکیمی گفت که برخی از کارمندان رسانه‌ها هشدار داده اند که هرگاه خبرنگاران باردیگر با این گونه خشونت رو برو شوند حاضر نیستند تا این گونه برنامه ها را پوشش خبری بدهند.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG