لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۱

اجلاس به خاطر احیای گفتگوها بین اسراییل و فلسطین به تعویق افتاد


فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه
فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه

رئیس جمهور فرانسه می‌گوید، اجلاس سران به خاطر احیای گفتگوهای صلح بین اسراییل و فلسطین که قرار بود در اخیر ماه جاری تدویر یابد، به تعویق افتاد.

به گفته فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه این اجلاس در تابستان امسال دایر خواهد شد.

به نوشته آژانس خبری رویترز، در حالیکه توافق ایجاد دو کشور که به میانجی گری ایالات متحده امریکا حاصل شد، موثر نیست و اکنون توجۀ بیشتر امریکا به انتخابات ریاست جمهوری در آن کشور معطوف است، فرانسه همراه با چند کشور دیگر تلاش می‌کند تا به خاطر احیای گفتگوهای صلح بین اسراییل و فلسطین، یک کنفرانس بین‌المللی را قبل از انتخابات ماه نوامبر ایالات متحدۀ امریکا دایر کند.

فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه روز سه شنبه به رادیوی یوروپ (1) گفت، ژان مارک ایرول وزیر خارجۀ این کشور پیشنهاد کرده بود که این اجلاس به تاریخ سی ماه می دایر شود، اما جان کری وزیر خارجۀ امریکا در این تاریخ مصروف است.

فرانسوا اولاند گفت:

"جان کری به تاریخ سی ماه می آمده نمی‌تواند، اجلاس به تعویق افتاد، اما صورت خواهد گرفت، در تابستان دایر می‌شود."

رئیس جمهور فرانسه می گوید:

"اگر چیزی دیگر نشود، این پیشنهاد فرانسه ضروریست. اگر موقف قوی فرانسه نباشد، استعمار، حملات، منازعات و حملات تروریستی ادامه خواهد یافت."

فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه در مورد فیصلۀ ماه گذشته اداره فرهنگی سازمان ملل متحد یونسکو نیز ابراز ناراحتی کرد که رابطۀ اسراییل را با مقدس ترین محل یعنی مسجد الاقصی نپذیرفت و اسراییل از این مسئله آزرده شد.

در این فیصله ادارۀ فرهنگی سازمان ملل متحد یونسکو از اصطلاحات عربی در مورد مسجد الاقصی و دیوار براق، کار گرفته شده است.

فرانسوا اولاند گفته است که متن این مصوبه ادارۀ یونسکو بر اساس پیشنهاد اردن تعدیل شده است.

XS
SM
MD
LG