لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۵

ستولتنبرگ: افغانستان برای ناتو بسیار مهم است


منشی عمومی ناتو افغانستان را برای این پیمان نظامی بسیار مهم دانست.

ینس ستولتنبرگ این را در جریان نشست خبری خود در بروکسل مرکز بلجیم امروز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت.

او که پیش از آغاز نشست دو روزه وزیران خارجه ناتو صحبت می‌کرد، افزود که افغانستان از دو رهگذر برای ناتو اهمیت دارد:

"اول، افغانستان برای ما ازین لحاظ مهم است که ثبات در آن جا برای امنیت ما نیز مهم است. دوم، افغانستان ازین لحاظ برای ناتو مهم است که ناتو بزرگترین مأموریت نظامی خود را در این کشور انجام داده و برای سال‌های سال در آن جا حضور داشته و ما هم تلفات داده‌ایم و هم پول مصرف کرده و قیمتی گزافی پرداخته ایم."

ستولتنبرگ بر ادامۀ مأموریت حمایت قاطع و حمایت مالی با نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان نیز تأکید کرد.

وزیران خارجۀ ناتو با شرکای مأموریت حمایت قاطع و صلاح الدین ربانی وزیر خارجۀ افغانستان روز جمعه برابر با بیستم ماه می در مورد ادامۀ حمایت مالی از نیروهای افغان تا پایان سال ۲۰۱۷ و تا رسیدن به سال ۲۰۲۰ میلادی نیز بحث خواهند کرد.

مأموریت حمایت قاطع در بهار سال ۲۰۱۵ میلادی با هدف آموزش، مشوره و همکاری با نیروهای امنیتی دفاعی افغانستان آغاز شد.

نشست ناتو در سال ۲۰۱۲ در مورد افغانستان در شیکاگو
نشست ناتو در سال ۲۰۱۲ در مورد افغانستان در شیکاگو

ناتو و جامعۀ جهانی در جریان نشست شیکاگو در سال ۲۰۱۲ میلادی وعده کرده بودند که همه ساله بیش از ۵ میلیارد دالر با نیروهای امنیتی دفاعی افغانستان کمک خواهند کرد.

از این مقدار پول، ایالات متحده امریکا ۳.۵ میلیارد دالر، جامعه جهانی در کل حدود یک میلیارد دالر و حکومت افغانستان سالانه ۵۰۰ میلیون دالر آن را متعهد شده بودند.

نزدیک به دو ماه بعد ازین نشست، اجلاس سران ناتو قرار است در وارسا پایتخت پولند برگزار شود که در آن اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز اشتراک خواهد کرد.

هدف اصلی ناتو در افغانستان کمک به برقراری امنیت سراسری است تا اطمینان حاصل شود که این کشور دوباره به پناه گاه امن برای تروریستان مبدل نخواهد شد.

XS
SM
MD
LG