لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۱

آزاد: در نشست بروکسل در مورد تمویل نیروهای افغان بحث میشود


حکومت افغانستان می گوید درنشست دو روزه وزیران خارجه ناتو که روز پنجشنبه و جمعه در بروکسیل پایتخت بلجیم برگزار می گردد خواست‌های این کشور را به گونه واضح با جامعه جهانی در میان خواهد گذاشت.

وزارت خارجه افغانستان می گوید که در این نشست بیشتری بحث‌ها روی وضعیت امنیتی و سیاسی این کشور متمرکز خواهد بود.

خیرالله آزاد معاون سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که مقامات افغان در نشست بروکسل، در کنار سایر موضوعات پلان حمایت مالی نیروهای افغان

را با جامعه جهانی مطرح خواهد ساخت:
"روی چگونگی موفقیت تلاشها برای ادامه تمویل نیروهای امنیتی افغان بعد از سال ۲۰۱۷ تا سال ۲۰۲۰ همچنان بررسی وضعیت امنیتی و سیاسی افغانستان دست آورد‌ها و چالش‌های نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان بحث صورت میگیرد."

قرار است تا نشست وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو روز پنجشنبه در بروکسل پایتخت بلجیم برای دو روز برگزار گردد.

در این نشست به نمایندگی از افغانستان صلاح الدین ربانی وزیر خارجه این کشور با هیئت همراهش اشتراک میکند.

وضعیت امنیتی و سیاسی افغانستان، بررسی تعهدات حکومت افغانستان در بخش‌های مختلف با جامعه جهانی و حمایت دراز مدت نیروهای افغان از موضوعات مهمی اند که در بروکسل روی آن بحث خواهد شد.

قبل از این محمد حنیف اتمر مشاورامنیت ملی افغانستان نیز اطمینان داده است که حکومت این کشور در نشست بروکسل و وارسا با برنامه‌های مشخص اشتراک خواهد کرد.

در این حال برخی از کارشناسان افغان نشست بروکسل و وارسا را مهم خوانده تاکید دارند که حکومت افغانستان باید از این نشست‌ها بگونه بهتر استفاده نماید.
یوسف امین ځاځی یکی از این کارشناسان می گوید که حکومت باید در کناربدست آوردن قناعت جامعه جهانی برای تمویل درازمدت نیروهای امنتیی افغان، برای

جلوگیری تهدیدات برخی کشور‌ها به افغانستان نیز تضمین بدست آورد:
"باید برای ما تضمین جهانی داده شود که افغانستان کشور با ثبات خواهد بود و از استخبارات کشور‌های منطقه و جهان باید در این کشور جلوگیری شود اگر نیروهای امنیتی ما را تجهیز کرده نمیتواند ما باید تضمین داشته باشیم که مردم افغانستان دیگر تحت تهدید نباشد و جهانیان از آن دفاع کند."

از سوی هم برخی از اعضای ولسی جرگه نشست بروکسل و وارسا را برای تمویل مالی نیروهای امنیتی افغان فرصت خوب دانسته اما شک دارند که ممکن حکومت افغانستان از این فرصت بگونه درست استفاده نکند.

صالح محمد صالح عضو کمیسیون امنیت داخلی این جرگه می گوید که اگر حکومت افغانستان در این دو نشست قناعت جامعه جهانی را بدست نیاورد در زمینه تجهیز نیروهای امنیتی افغان با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

آقای صالح در صحبت با رادیو آزادی با آنکه حمایت نیروهای امنیتی افغان را از مسئولیت‌های جامعه جهانی عنوان میکند اما می گوید، اگر حکومت افغانستان بگونه درست از این کمک‌ها مدیریت نکند تمویل دوامدارد نیروهای امینتی افغان از سوی جامعه جهانی کار دشوار خواهد بود.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG