لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۰

مردم: از ظلم و ستم نیروهای وابسته به جنرال دوستم بستوه آمده ایم


مردم در ولایت سرپل از ظلم و ستم نیروهای وابسته به جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری به ستوه آمده و خواهان شنیدن صدای شان توسط دولت مردان افغان هستند.

باشندگان مناطق سید آباد، منگوتی، امام صاحب جعفر و گله گیان سرپل شکایت دارند که نیروهای وابسته به جنرال دوستم و ملیشه های محلی (خیزش مردمی) به مناطق آنان هجوم برده زنان، اطفال و مردان کهن سال را مورد لت و کوب قرار داده و تعدادی دیگری را به دلیل خصومت های شخصی زندانی ساخته اند.

صالح محمد یکی از متضررین این اتفاقات به رادیو آزادی گفت:

"همراه ما به این علت ظلم صورت می گیرد که ما هیچ گناه نداریم، هیچ گناه و جرم مرا اثبات کند، مرا تیر باران کند در غیر آن چرا به زنان ما، به اطفال ما و خانه های ما اینگونه عمل بی تربیه گی صورت می گیرد. اگر حکومت وجود ندارد، ما جای دیگر برویم به کدام کشور دیگر پناه ببریم و چرا اینگونه عمل صورت گیرد؟ آیا مسلمانی همین گونه است؟."

وی می گوید که عساکر و ملیشه های وابسته به جنرال دوستم به دلیل اختلافات قومی به مناطق آنان با تانگ و توپ حضور یافتند و بیشتر از همه زنان را در جریان این عملیات مورد خشونت قرار دادند.

وی علاوه کرد:

"برادران چرا با ما این گونه می شود، حتا بر سر زنان ما ضربه می زدند و چرا اینگونه می کنند، به چی دلیل و گناه ما چیست؟ مرا ملامت کند این حکومت و این هم کارد و گردن من."

باشندگان سرپل ادعا می کنند که قومندانان جنرال دوستم افراد زیادی را در چوکات خیزش مردمی مسلح ساخته و این افراد بجای طالبان به مردم عام ضرر و خسارات وارد می کنند.

آنان از حکومت خواهان بررسی نتایج این عملیات توسط یک هیآت با صلاحیت هستند.

خان محمد یکی از ساکنان سید آباد سرپل در رابطه گفت:

"اگر امر این عملیات را رئیس صاحب جمهور داده است بر طالب داده باشد نه بر مردم عام و بیچاره اگر به مردم امر عملیات داده است این چاقو او این هم گردن ما در غیر صورت باید جنرال دوستم و حکومت به داد ما رسیدگی کند، چرا بر ما ظلم می کند."

آنان می گویند در انتخابات اشتراک کردند و به حمایت جنرال دوستم به رئیس جمهوری فعلی کشور رای داده اند تا اینکه صلح در مناطق شان حاکم شود، اما بر عکس مورد ظلم و ستم خود دولت مردان قرار گرفته اند.

متضررین هشدار می دهند اگر دولت به مشکلات آنان رسیدگی نکند و دست از ظلم نبردارد، آنان تفنگ خواهند گرفت و علیه حکومت اقدام خواهند کرد.

مشکل به میان آماده از سوی نیروهای وابسته به جنرال دوستم را با اعضای شورای ولایتی سرپل نیز در میان گذاشتم.

اعضای این شورا می گویند نیروهای مسلح وابسته به جنرال دوستم در مناطق یاد شده عملیات کرده اند، اما از آزار و اذیت مردم نزد این شورا شکایات ثبت نشده است.

حسین مجاهد زاده یک عضو شورای ولایتی سرپل گفت:

"ما در جریان نیستم و مردم به ما تا هنوز مراجعه نکرده است، اما در ساحات مربوطه عملیات نظامی جریان دارد."

مقامات امنیتی سرپل نیز با تائید مشکل به میان آمده می گویند که نیروهای خیزش مردمی و عساکر جنرال دوستم پولیس ملی را مورد تهدید قرار داده و پوسته های آنان را به زور تصرف کرده اند.

ضیاء الحق قوماندان شاهراه سرپل چنین می گوید:

"هم اکنون نیروهایش را جنرال صاحب دوستم به قرار گاه من فرستاده است و می گوید قرار گاه که به مصرف دولت ساخته شده است باید تخلیه کنی تا من آنرا به اربکی ها تسلیم نمایم."

با این حال بشیر احمد تینج یکی از سخنگویان معاون اول ریاست جمهوری با رد این ادعا ها می گوید اگر چنین مشکلی از سوی قوت های مسلح جنرال دوستم در این ولایت به میان آمده باشد، آنان تلاش خواهند کرد تا هر چه زودتر حل گردد.

او افزود:

"ما طرف دار این هستیم و تلاش ما آرامش مردم است، اگر چنین موردی بوده باشد یا حرف شان صادقانه بوده باشد، میشود از طریق ادارات دولتی حل شود و چنین مشکل را ما هم حاضر به حل شدن آن هستیم تا به حال به ما چنین مشکلی را کسی راجع نساخته است."

باید گفت این نخستین بار نیست که در مورد آزار اذیت مردم عام توسط نیرو های مسلح وابسته به جنرال دوستم و خیزش های مردمی شکایاتی به میان آمده است بلکه پیش از این نیز مردم ولایت فاریاب شکایات مشابه را مطرح کرده بودند.

گزارش: مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG