لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۴

ستراتفور کامنتری: روابط کابل و اسلام آباد هیچگاهی نیرومند نبوده است


ستراتفور کامنتری

نشریۀ ستراتفور کامنتری می‌نویسد که رئیس جمهور افغانستان در نشست اخیر گروه هماهنگی چهار جانبه در اسلام اشتراک نکرد چون به نا آرامی‌های داخلی روبرو می‌باشد و امیدوار است که حمایت مردمی خود را وسیع تر سازد.

نشریۀ می‌افزاید که پنجمین نشست گروه هماهنگی چهار جانبه که متشکل از افغانستان، پاکستان، امریکا و چین می‌باشد روز چهارشنبه گذشته در اسلام آباد دایر شد تا پایان دادن به جنگ در افغانستان را بررسی کند.

اما طالبان افغان در این نشست چهار جانبه که اصلاً این میکانیزم برای فراخواندن آنها به مذاکرات صلح تشکیل شده‌است، چون چهار نشست قبلی دیگر حضور نیافتند و حکومت افغانستان هم کدام هیئت بلند پایه به این نشست نفرستاد.

نشریه می‌افزاید که در نگاه اول عجیب به نظر می‌رسد که چرا افغان‌ها به یک نشستی که برای پایان دادن جنگ در کشور آنها تشکیل شده‌است یک هیئت بلند رتبۀ خود را نفرستادند. ولی یک سخنگوی رئیس جمهور افغانستان پاکستان را در این مورد مقصر دانست.

ستراتفور کامنتری می‌افزاید که روابط کابل و اسلام آباد هیچگاهی نیرومند نبوده و سخنگوی رئیس جمهور افغانستان گفت که به رسم احتجاج بر متردد بودن پاکستان در اقدامات علیه طالبان در این گفتگو ها اشتراک نمی‌کنند.

ستراتفورکامینتری می‌افزاید: هرچند این ادعا واقعیت دارد چون سرتاج عزیز مشاور امور خارجی پاکستان پذیرفته است که این کشور میزبان اعضای طالبان و خانواده‌های آنها می‌باشد ولی دلیلی که افغانستان برای امتناع از حضور برجستۀ خود در گفتگوهای اخیر تقدیم کرد بنوشتۀ نشریه میان تهی است. چون سال‌ها است که کابل اسلام آباد را به پناه دادن به طالبان و فرستادن آنها به افغانستان متهم می‌سازد.

نشریه می‌نویسد که برای رئیس جمهور اشرف غنی برآورده ساختننیازمندی‌های رای دهندگان که آیندۀ سیاسی وی را مشخص می‌سازند اولویت دارد.

ستراتفور کامنتری می‌افزاید که رئیس جمهور اشرف غنی برای تقویت پایگاه مردمی خود در این اواخر یک سخنرانی تند ایراد کرد و در آن از پاکستان بخاطر عدم همکاری در تلاش‌های صلح انتقاد نمود.

رئیس جمهور غنی وعده نمود که از این پس تلاش‌های خود در برابر شورشیان را دو برابر می‌سازد و عدم حضور هیئت بلند رتبۀ افغانی در گفتگوهای روز چهارشنبه در اسلام آباد این وعده را بیشتر اعتبار می‌بخشد.

اندیپندنت

روزنامۀ اندیپندنت یک مطلب در بارۀ وضعیت مهاجران در فنلند نشر کرده‌است.

روزنامه در یک عنوان درشت خود نوشته است که فنلند می‌گوید که افغانستان، سومالیا وعراق کشورهای امن برای برگشت مهاجران می‌باشند.

اندیپندنت می‌افزاید که فنلند شرایط پذیرفتن پناهجویان از افغانستان، عراق و سومالیا را شدیدتر ساخته می‌گوید منبعد اجازۀ سکونت به دلیل حمایت بشری در این کشور برای آنها داده نخواهد شد چون وضعیت امنیتی در این سه کشور بهبود یافته است.

اندیپندنت می‌افزاید که طبق رهنمود جدید ادارۀ خدمات مهاجرین فنلند، وضعیت امنیتی این سه کشور تا اندازۀ بهتر شده‌است که امکان دارد پناهجویان به کشورهای اصلی شان برگشتانده شوند.

احصائیه ادارۀ خدمات مهاجران فنلند نشان می‌دهد که امسال بیشترین تعداد مهاجران از عراق و افغانستان به این کشور رفته اند ولی شمار مهاجران افغان در دو ماه اخیر کاهش یافته است.

سال گذشته بیش از پنج هزار مهاجر از افغانستان و بیست هزار از عراق در فنلند درخواست پناهندگی داده‌اند.

XS
SM
MD
LG