لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۹

امریکا بطور مشروط با پاکستان کمک مالی می‌کند 


مجلس نمایندگان کانگرس امریکا اواخر روز چهارشنبه بودجۀ دفاعی ۶۰۲ ملیارد دالری سال ۲۰۱۷ را تصویب کرد و دادن۴۵۰ میلیون دالر کمک نظامی به پاکستان را به تلاش‌های بیشتر اسلام آباد در مبارزه علیه شبکه حقانی مشروط ساخت.

اعضای مجلس نمایندگان امریکا این شبکه را بزرگترین تهدید به نیروهای امریکایی در افغانستان می دانند.

مجلس نمایندگان کانگرس امریکا از وزارت دفاع این کشور خواست تا یقینی سازد که اسلام آباد در برابر شبکۀ حقانی عملیات می‌کند، به این شبکه اجازه نمی‌دهد که از وزیرستان شمالی چون پناه گاه استفاده کند و تلاش‌های خود در برابر شبکه حقانی در امتداد سرحدات را با حکومت افغانستان عملاً همآهنگ می‌سازد.

مجلس نمایندگان امریکا خواست که کمک نظامی در صورت به پاکستان داده شود که حکومت امریکا پیشرفت اسلام آباد در بازداشت و محاکمۀ رهبران و قوماندانان شبکۀ حقانی را تائید کند.

همچنین از وزیر دفاع امریکا خواسته شده که او باید یقینی سازد که اسلام آباد از کمک مالی و تجهیزات نظامی که از امریکا بدست می آورد در برابر اقلیت‌ها استفاده نمی‌کند.

شکیل افریدی
شکیل افریدی

مجلس نمایندگان کانگرس امریکا همچنین خواهان رهایی شکیل افریدی که امریکا وی را قهرمان بین‌المللی می داند، شده است.

این داکتر پاکستانی در شناسایی اسامه بن لادن با ادارۀ استخبارات مرکزی امریکا همکاری کرده‌است.

پاکستان سه سال قبل او را به اتهام ارتباط با یک گروه شبه نظامی به ۳۳ سال حبس محکوم کرد ولی او این اتهام را رد می‌کند.

سپس این مجازات لغو شد و او اکنون منتظر محاکمه در برابر اتهامات دیگر می باشد.

پاکستان می‌گوید که در بارۀ سرنوشت آقای افریدی محاکم این کشور تصمیم خواهد گرفت و در برابر انتقاد سیاستمداران امریکایی به شمول دونالد ترمپ امیدوار نامزدی انتخابات آیندۀ ریاست جمهوری واکنش خشمگین از خود نشان داد.

سیاستمداران امریکایی خواستار رهایی فوری آقای افریدی شدند.

دگرمن سعد محمد خان افسر سابق اردوی پاکستان و کارشناس مسایل دفاعی می‌گوید برای اسلام آباد پذیرفتن خواسته‌های مجلس نمایندگان امریکا دشوار است:

" به نظر من پاکستان برای پذیرفتن این شرط‌ها آماده نیست. من نمی‌دانم که هدف آنها از عملیات در برابر شبکۀ حقانی چیست. کدام میکانیزم وجود ندارد که وزارت دفاع امریکا اقدامات پاکستان در بارۀ این شبکه را تصدیق کند."

او می‌افزاید که درخواست رهایی شکیل افریدی را هم پاکستان یک مداخله در امور داخلی خود می‌پندارد.

بودجۀ را که مجلس نمایندگان تصویب کرده است قبل از اینکه برای توشیح به رئیس جمهور باراک اوباما فرستاده شود، باید از سوی مجلس سنا هم تائید شود.

در مجلس سنای امریکا هم انتقاد شدید از عملکرد پاکستان وجود دارد.

سناتور باب کراکر رئیس کمیته روابط خارجی در ماه جاری فیصله کرد که اسلام آباد نمی‌تواند با استفاده از کمک مالی امریکا طیاره‌های جنگی نوع اف ۱۶ بخرد.

XS
SM
MD
LG