لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۹

نبود موزیم برای نگهداری آثار باستانی در بلخ


فعالان مدنی در بلخ
فعالان مدنی در بلخ

فعالان مدنی بلخ از نبود یک موزیم مجهز برای نگهداری آثار باستانی در این ولایت ابراز نگرانی می‌کنند.

تعدادی از اعضای جامعه مدنی بلخ و مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ این ولایت در یک اقدام تازه از حکومت وحدت ملی خواهان توجه به آثار باستانی بلخ شدند.

آنان که به همین منظور در محوطه ریاست اطلاعات و فرهنگ بلخ به روز شنبه گرد هم جمع شده بودند، از حکومت تقاضا کردند تا جهت نگهداری مسلکی آثار باستانی یک موزیم حفظ آثار تاریخی را در این ولایت ایجاد کند.

صالح محمد خلیق رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ بلخ می‌گوید که تا اکنون هیچ موزیم باستان شناسی در بلخ وجود ندارد و آنان از سال ۱۳۸۴ به این طرف از حکومت مرکزی مکرراً درخواست ایجاد یک موزیم آثار باستانی نموده‌اند که به خواسته هایشان تا به اکنون پاسخ مثبت داده نشده‌است.

وی در رابطه به نبود موزیم آثار باستانی در بلخ گفت:

"باید برای نگهداری آثار باستانی یک موزیم ایجاد شود که آثار به دست آمده از آبده‌ها و ساحات باستانی بدون تهدید در محلات و جای‌های مشخص آن نگهداری و حفظ شود. ما تاکیداً از حکومت مرکزی خواستیم اما به آن تقاضای ما جواب داده نشده است."

خلیق می‌گوید که آنان با همکاری باستان شناسان فرانسوی یک نقشه ایجاد موزیم را طرح کرده‌اند، اما به دلیل نبود بودیجه مالی هنگفت نتوانسته اند این موزیم را ایجاد کنند.

او می‌گوید، علاوه بر نبود موزیم، ریاست اطلاعات و فرهنگ بلخ نیز فاقد تعمیر بوده و به این مشکل آنان نیز رسیدگی نشده‌است.

شماری از اعضای جامعه مدنی بلخ به این باور اند که موجودیت موزیم در این ولایت سبب شناسائی بیشتر فرهنگ کهن افغان‌ها به ارتباع خارجی خواهد شد و به قول آنان نبود امنیت سبب شده است تا دولت دست به ایجاد موزیم در این ولایت نزند.

عبدالقادر مصباح مسئول سازمان خط نو در بلخ افزود:

" از یک طرف دولت مردان ضد فرهنگ بوده که تاریخ را احیا نساخته اند و از سوی دیگر موجودیت طالبان، دهشت به میان آورده و داشته های تاریخی و باستانی کشور را یا نابود کرده و یا هم به یغما برده‌اند."

مسئولان اداره اطلاعات و فرهنگ بلخ می‌گویند که هنوز هم کندن کاری‌های خودسر ساحات باستانی در این ولایت وجود داشته و در اکثر از موارد آثار باستانی به خارج از کشور قاچاق می‌شوند.

اما فعالان مدنی بلخ قاچاق آثار فرهنگی را از دسیسه‌های دشمن جهت کم رنگ جلوه دادن تاریخ کهن افغانستان عنوان می کند.

کاترینا عمری یک عضو جامعه مدنی بلخ در رابطه گفت:

"قاچاق آثار باستانی یک از دسیسه‌های دشمن به منظور زدودن فرهنگ کشور بوده که نباید برای افراد فرصت طلب اجازه داد که به خلق این دسایس بپردازند."

گزارش: مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG