لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۵

موافقتنامه چابهار میان مقامات افغانستان، هند و ایران امضا می‌شود


ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، امضای توافقنامه سه جانبه استفاده از بندر چابهار یک فرصت مهم ترانزیتی، تجارتی و نقطه اتصال برای هر سه کشور می‌باشد.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، قرار است توافقنامه ترانزیتی بندر چابهار روز دوشنبه در تهران میان وزرای ترانسپورت ایران، هند و افغانستان امضا شود:

"قرار است با حضور رئیس جمهور غنی، رئیس جمهور ایران و همچنان هیئت که از هندوستان آمده موافقتنامه چابهار امضا شود و چابهار یک فرصت مهم ترانزیتی و تجارتی برای هر سه کشور است فرصت های بسیار خوبی را برای واردات و صادرات کالاها برای هر سه کشور فراهم می‌کند و یک نقطه وصل مهم تجارتی برای هر سه کشور می‌باشد."

شاه حسین مرتضوی گفت، قرار است توافقنامه ترانزیتی بندر چابهار روز دوشنبه در تهران میان وزرای ترانسپورت ایران، هند و افغانستان امضا شود.
شاه حسین مرتضوی گفت، قرار است توافقنامه ترانزیتی بندر چابهار روز دوشنبه در تهران میان وزرای ترانسپورت ایران، هند و افغانستان امضا شود.

به گفته آقای مرتضوی رئیس جمهور غنی روز دوشنبه همزمان با حضور نارندار مودی صدراعظم هند در ایران به تهران سفر می‌کند.

به اساس گزارش خبرگزاری ایرنا آقای مودی روز یکشنبه در رأس یک هیئت بلند پایه سیاسی- اقتصادی به تهران می‌رود.

معاون سخنگوی رئیس جمهور می‌گوید، در این سفر رئیس جمهور غنی علاوه بر امضای موافقتنامه سه جانبه ترانزیتی با حسن روحانی رئیس جمهور و شماری از مقامات ایرانی روی همکاری های هر دو کشور گفتگو خواهد کرد.

پیش از این مقامات افغان و چینایی روی احیای دوباره راه ابریشم تأکید کرده و گفته اند که راه ابریشم در کنار ارزش اقتصادی اهمیت سیاسی هم دارد.

از سوی هم شماری از کارشناسان امضای توافقنامه سه جانبه میان سه کشور را از لحاظ سیاسی و اقتصادی مهم دانسته می‌گویند در شرایط کنونی که پاکستان راه ترانزیتی را بروی تجار افغان بسته است ایران بدیل خوب در بخش اقتصادی برای افغانستان خواهد بود.

ودیر صافی یک تن از این کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی گفت، اگر روابط میان افغانستان و ایران تیره شود ممکن حکومت ایران از این توافقنامه به حیث وسیله فشار علیه این کشور استفاده نماید:

ودیر صافی می‌گوید، اگر روابط میان افغانستان و ایران تیره شود ممکن حکومت ایران از این توافقنامه به حیث وسیله فشار علیه این کشور استفاده نماید.
ودیر صافی می‌گوید، اگر روابط میان افغانستان و ایران تیره شود ممکن حکومت ایران از این توافقنامه به حیث وسیله فشار علیه این کشور استفاده نماید.

"بسیار امکان دارد که ایران به گونه فشار از این کمک ها در مقابل افغانستان استفاده کند مگر این به مسئله ارتباط دارد که اگر مناسبات ما با ایران دوستانه نباشد از این وضعیت استفاده می‌کند."

آقای صافی می‌گوید، حکومت افغانستان بخاطر استفاده از راه ترانزیتی با کشور های همسایه و منطقه بخصوص ایران باید روابط اشرا دوستانه نگهدارد.

او افزود، افغانستان از راه بندر چابهار به کشور های آسیای مرکزی و جنوبی وصل می‌شود و همچنان دسترسی تجار افغان را به بازار هند، کشورهای خلیج و اروپا از این مسیر آسان می‌سازد.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG